تشخیص لاستیک سایی تایرها

جهت تشخیص ساییدگی تایرها می توان به راحتی با مشاهده و بررسی تشخیص داد. با نگاه کردن می توانید به لاستیکها و نامتقارن بودن آجها توجه نمایید و ساییدگی تایرها را کشف نمایید. به علاوه فرمان پذیری خودرو نیز در صورت لاستیک سایی دچار مشکل می شود. فرمان در هنگام رانندگی به جهت های مختلف کشیده می شود. این مورد مخصوصا در ساییدگی تایر های جلو بیشتر نمایان می گردد. در واقع در هنگام لاستیک سایی بخش آج لاستیک که باعث اصطکاک با جاده و آسفالت می گردد از بین می رود. شاید به نظر برسد این از بین رفتن اصطکاک مفید تر باشد اما برخلاف این موضوع، اصطکاک لازم می تواند باعث کیفیت رانندگی شده و از چسبندگی لاستیک با زمین و جاده جلوگیری کند. به همین دلیل لاستیک بر حسب فصل تقسیم بندی می شوند.

پیشنهاد می شود در این راستا مقاله لاستیک ماشین قلب دوم آن را بخوانید.

علت لاستیک سایی تایر خودرو

بهتر است هر چند وقت یکبار آج ها را بررسی نمایید. جاده های مرطوب و برفی می تواند در صورت از بین رفتن این آج ها و لاستیک سایی خطرناک باشد.

باد لاستیک

باد لاستیک می تواند یکی از مهم ترین علل ساییدگی تایرها به شمار رود. لاستیکی که باد مناسب و متوازنی نسبت به فصل نداشته باشد دچار لاستیک سایی می شود. بهتر است قبل از رانندگی بهتر است فشار باد درون لاستیک تنظیم شود. فشار کم یا زیاد تایر می تواند آج لاستیک ها را از بین ببرد. اگر باد لاستیک زیاد باشد، در مرکز لاستیک ساییدگی ایجاد می شود. زمانی که باد لاستیک کم باشد این ساییدگی در کناره ها خواهد بود.

ناسازگاری لاستیک ها

اگر هر چهار لاستیک از نوع متفاوت و ناسازگار با خودرو باشد، به مرور ایجاد ساییدگی می کند.

در این حالت عمق آج های لاستیک از بین می رود.

فرمان خودرو

فرمان خودرو نیز یکی دیگر از دلایل لاستیک سایی می باشد.

تراز بودن فرمان و تایرها به تنظیم سیستم تعلیق خودرو کمک می کند. عدم تراز بودن آن ها موجب ساییدگی تایرها می گردد.

راننده و جنس تایر

راننده نیز یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در سایش لاستیک ها به شمار می رود.

همچنین نوع تایر نیز در لاستیک سایی تاثیر دارد. جنس تایر باید به نسبت محل جغرافیایی زندگی و همچنین سطح آسفالت خیابان ها انتخاب شود.

فنر بندی

فنربندی خودرو نیز در لاستیک سایی نقش مهمی دارد.

همراستایی چرخ و یاتاقان ها و میله تعادل و کنترل فنر و خود فنر باید برای جلوگیری از ساییدگی تایرها کنترل گردد. در صورت مشکل در فنر بندی ساییدگی تایرها ممکن می شود و سایر قسمت های ماشین نیز به مرور آسیب میبیند.

زاویه بندی

نقش مهم دیگر زاویه چرخ ها می باشد.

زاویه تایر می تواند در خودرو ایجاد لاستیک سایی نماید. بهترین زاویه به نوع خودرو و رانندگی راننده بستگی دارد و می تواند مانع از ساییدگی تایرها شود.

ساییدگی تایرهای عقب

ساییدگی لاستیک عقب خودرو می تواند به دلیل خرابی اکسل باشد.

معمولا خودروهای ساخت ایران دارای قوای محرکه در چرخ جلو هستند. به همین دلیل در صورت تاب برداشتن اکسل عقب، چرخ های عقب خودرو دچار ساییدگی تایرها می شوند.

جلوگیری از خطرات لاستیک سایی

نگهداری از لاستیک اتومبیل و مانع از ساییدگی تایرها

  1. اطمینان از باد مناسب تایرها در فصول مختلف

به رانندگان توصیه می شود هر چند ماه یکبار میزان باد لاستیک خودرو خود را چک نمایند. هر راننده موظف است بعد از آغاز هر فصل میزان باد لاستیک را در مکانیکی ها میزان نماید. این کار در فصول گرما و سرما انبساط و انقباض را کنترل کرده و هر گونه اشکال و لاستیک سایی را کاهش می دهد.

  • عدم رانندگی با سرعت بالا

هر چه سرعت در زمان رانندگی افزایش یابد، کنترل ماشین سخت ­تر می گردد و این کار به لاستیک ها آسیب می رساند. وقتی ماشین با سرعت زیاد حرکت می کند، هنگام ترمز اصطکاک بیشتری میان جاده و لاستیک ایجاد می گردد که لاستیک ها را مجبور می کند برای توقف روی آسفالت یا زمین ساییده شوند. این کار نیز باعث لاستیک سایی شده و عمر لاستیک را کمتر می کند.

  • لاستیک یدک

نگه داشتن یک تایر یدک همیشه در خودرو توصیه می شود. در مواقعی که لاستیک های شما دچار لاستیک سایی شده اند، توصیه می گردد خیلی سریع لاستیکی که دچار ساییدگی بیشتری شده است را با لاستیک یدک تعویض نمایید. این کار می تواند شما را تا رسیدن به یک مکانیکی مناسب و تعویض لاستیک ها یاری نماید و احتمال بروز خطرات را کاهش دهد.

  • جا به جا کردن تایر های جلو و عقب

لاستیک های جلو در ترمز نقش مهمی دارند. لاستیک های عقب نیز در ترمز دستی مورد استفاده قرار می گیرند. لاستیک های جلو نسبت به تایرهای عقب در مدت زمان کمتری دچار لاستیک سایی می شوند. از این رو توصیه می شود سالانه دوبار لاستیک های جلو و عقب را جا به جا نمایید تا عمر لاستیک ها افزایش یابد.

  • بررسی ساییدگی تایرها

چه خانه باشد چه اتومبیل مالک موظف به نگهداری از آن می باشد.

خانه هم در صورت عدم توجه از بین می رود و خودرو نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد.

اولین نکته ای که باید در هنگام خرید خودرو به آن توجه داشته باشید، نگهداری از آن است. بررسی منظم تایرها و توجه به کاهش آج لاستیک و تعویض به موقع آن می تواند راننده و سرنشینان را از خطرات ناشی از لاستیک سایی حفظ نماید.

توصیه می شود همیشه به وضعیت خودروی خود توجه لازم را داشته باشید و مرتب قطعات آن را بررسی نمایید تا رانندگی ایمنی را تجربه نمایید.

توضیحات کلی در مورد ساییدگی تایر ها:

اولین علت: ساییدگی دو کناره سطح تماس تایر در اثر کمی فشار باد (تنظیم فشارباد تایرها).

دومین علت: ساییدگی وسط سطح تماس در اثر زیادی فشار باد (تایرها را تا فشار صحیح باد کنید)

سومین علت: ساییدگی یکی از کناره های سطح تماس در اثر زیاد بودن بیش از حد کمبر (زاویه کمبر را تنظیم کنید)

چهارمین علت:ساییدگی لبه دار ناشی از تواین یا تواوت بیش از حد در سر پیچ ها ( تواین یا تواوت را در سر پیچ ها تنظیم کنید – پیچها را با سرعت کمتری دور بزنید)
پنجمین علت: ساییدگی گوشه ناشی از سرعت زیاد در سر پیچ ها (ترمزها را میزان کنید – زوایای چرخ را میزان کنید)

ششمین علت: ساییدگی غیر یکنواخت یا موضعی ناشی از علل مکانیکی (چرخها را میزان کنید اهرمها را تنظیم کنید)
هفتمین علت: ساییدگی سریع ناشی از سرعت زیاد (برای ازدیاد عمر تایر با سرعت کمتر برانید)

لاستیک سایی خودرو به بخش از بین رفته آج لاستیک و تایر صاف می گویند. لاستیک خودرو یکی از گران ترین و مهم ترین قطعات خودرو محسوب می شود. این قطعه نیز همچون سایر قطعات دارای عمر مفید می باشد.
در صورت به وجود آمدن مشکل در این قطعه می تواند خطرات جبران ناپذیری را به وجود بیاورد. لاستیک سایی یا ساییدگی تایرها در هنگام رانندگی می تواند احتمال سرخوردن ماشین را افزایش دهد. جاده های لغزنده و آب و هوای بد نیز می تواند این درصد را افزایش داده و جان سرنشینان را به خطر بیاندازد.

شما اینجا هستید: