Menu
خانه » بررسی تفاوت شمع موتور معمولی با سوزنی چیست؟

شمع موتور قطعه ای از خانواده سیستم برق و تزریق سوخت خودرو میباشد که در موتور های بنزینی در محفظه سیلندر همانند تصویر قرار میگیرد و همزمان با ورود سوخت و اکسیژن،مثلث اتش را تکمیل و اقدام به جرقه مینماید،انفجار حاصل باعث عقب راندن پیستون و تولید یک نیروی مکانیکی و تداوم این عمل تبدیل به یک نیروی محرکه و در حالت کلی باعث روشن شدن موتور و حرکت خودروی شما میشود. تا اینجا فهمیدیم بدون حضور شمع موتور هیچ انفجار و احتراق و حرکتی نخواهیم داشت.

 

چرا باید شمع موتور اصلی باشد ؟

یکی از دلایلی که اهمیت شمع موتور را مهم تر میکند توانایی تحمل حرارت در شرایط سخت و ادامه فعالیت و جرقه زنی است،پس به این نتیجه میرسیم که باید طراحی و مواد اولیه شمع از الیاژها و ترکیبات بسیار تخصصی و مقاوم باشد ،شمابه محض استفاده از نوع تقلبی  متوجه خواهید شد که خودروی شما درست کار نخواهد کرد،شمع ذوب میشود،شمع قطع میشود،شمع میترکد و…. از جمله مشکلات به وجود امده است.تامین تمام برق خودرو و هر چیزی که شما در خودرو به کارمیبرید از جمله چراغ ،کولر،مه شکن،بالابر شیشه، و… همه  از نیروی موتور تامین میشود و باتری از مدار تامین خارج میشود،پس هر گونه ضعف در احتراق مستقیما بر سایر موارد ذکر شده  نیز تاثیر میگذارد ، اینجاست که اهمیت واقعی شمع موتور اشکار میشود.

انواع دسته بندی شمع موتور از لحاظ ساختار الکترود:
شمع سوزنی پلاتینیوم :

شمع سوزنی پلاتینیوم:اولین شرکت پیشتاز در  این تکنولوزی بوش بود، انها محصولاتی تولید کردند که الکترود مثبت انها دارای یک عایق سفیدرنگ(ایزوله) بود که در داخل ان یک سوزن نازک از جنس پلاتینیوم استفاده شده بود،این محصول تولید شده انقلابی بود در صنعت شمع موتور که تفاوت های با شمع های قبلی داشت که عبارت اند از،رنگ جرقه از زرد به رنگ بنفش تغییر کرد،کارکرد ان به 40 هزار کیلومتر رسید،کیفیت احتراق نیز30درصد ارتقا پیدا کرد.طولی نکشیدکه شرکت های دیگر مدل های دیگری از پلاتینیوم ارائه دادند.

شمع سوزنی دبل پلاتینیوم :

شمع سوزنی دبل پلاتینیوم:هدف اصلی از تولید این نسل مشکلی بود که پلاتینیوم ها داشتند، با وجود اینکه پلاتینیوم ها دارای سوزن پلاتینیوم بودند اما الکترود منفی همچنان ضعف نسل های قبلی را داشت و نمیتوانست سوزن را تا اخر عمر همراهی کند،به همین دلیل الکترود منفی به این نسل پیوست و پلاتینیومی شد و نسل دبل پلاتینیوم هارا بوجود اورد.

شمع سوزنی ایریدیوم:

شمع سوزنی ایریدیوم:تکنولوژی متوقف نشد و فلزی جدید و مقاوم تر ارائه شد، که کارکرد رابه100 هزار کیلومتر رساند،موتور ارام تر و با فشار کمتر کار میکرد،رنگ جرقه به آبی خالص(احتراق99درصد) رسید،مصرف سوخت به دلیل احتراق کامل به شدت پایین امد، اولین شرکتی این محصول را با این فلز ارائه داد،امریکا بود و برای ساخت ماهواره های فضایی  از ان استفاده کرد،به سرعت تولید کنندگان شمع موتور  به سراغ این فلز با ارزش رفتند و انواع مختلف از ان با قطر های 0.8 و 0.7و 0.6 میلیمتر تولید کردند.

برند های اصلی شمع موتور:

NGK , DENSO , BOSCH , AUTOLITE ,CHAMPION , ACDELCO

 شمع های ایریدیوم لیزری:

مدتی طول نکشید  که شرکت بوش تولیدکنندگان شمع خودرو  را به چالشی جدید کشید.محصول بسیار دقیق که دارای سوزن بسیار حساس  و تزریق شده با لیزر بود،این باعث شد بقیه محصولات را به این کیفیت ارتقا دهند.

نکته:دو نوع ایریدیم پلاتینیوم در بازار وجود دارد نسل اول سوزن ان ترکیبی از ایریدیم پلاتینیوم بود نسل دوم سوزن ان ترکیبی از اریریدیم و الکترود منفی پلاتینیوم ، نسل دوم هنوز جزو محصولات پر فروش و قیمت مناسب بازار میباشد.

بعدها تغیراتی که برای نسل پلاتینیوم اتفاق افتاده بود دوباره برای ایریدیوم تکرار شد و او هم به ایریدیم-پلاتینیوم و دبل ایریدیم تبدیل شد، با وجود  اینکه محصولات این نسل در بازار ایران دیده میشوند امااین نسل مناسب هر خودرویی نیست،زیرا جرقه ای بدون خظا دارند و این میزان دقت و امتداد جرقه را هر کوییل خودرویی تحمل نمیکند

#شمع معمولی#شمع سوزنی#شمع رنو#شمع سوزنی رنو#شمع معمولی رنو