خودرو های جدید به دلیل سطح فناوری بالاتری که نسبت به خودرو های قدیمی دارند نیاز کمتری به طی کردن زمان آب بندی خواهند داشت اما همچنان رعایت مواردی می تواند به طول عمر بیشتر خودرو و قطعات مکانیکی آن کمک کند.

هر چند موتور خودرو های امروزی به شکل دقیق تر و با ابزار های مناسب تری ساخته می شوند و حتی گاهی در شرکت های تولید کننده خودرو تحت آزمون قرار می گیرند و دور موتور آن ها به محدوده قرمز هم می رسد اما همچنان توصیه می شود تا زمان رسیدن کیلومتر کارکرد خودرو به حدود ۷۰۰، از فشار آوردن به خودرو خودداری کنید. در این شرایط بهتر است دور موتور را در محدوده ای کمتر از ۳۰۰۰ نگه دارید و از شتاب گیری های سریع بپرهیزید تا از این جهت به اجزا مکانیکی موتور خودرو فشار وارد نشود و این اجزا بتوانند به مرور در زمان حرکت موقعیت مناسب خود را بیابند.

پس از آن نیز تا حدود ۳۰۰ کیلومتر بهتر است دور موتور را در دور های موتور بالا ثابت نگه ندارید تا از فشار بر روی موتور خودرو جلوگیری شود. در کنار این ها توصیه می شود برای یافتن سریع تر هر گونه نشتی احتمالی، سطح مایعات خودرو (روغن ها و آب سیستم خنک کننده) به صورت پیوسته بررسی کنید تا از وجود هر گونه کاهش در سطح آن ها پیش از آسیب رسیدن به خودرو جلوگیری شود.

از سوی دیگر خودرو و به ویژه سیستم تعلیق آن مجموعه ای از اجزا فلزی است که رعایت نکاتی می تواند به دوام بیشتر آن ها کمک کند. فلزات در مواجهه با ضربات سبک به مرور مستحکم تر می شوند (که اصطلاحا به آن ورز دادن فلز می گویند) و به همین جهت توصیه می شود تا پیش از رسیدن کیلومتر کارکرد خودرو به ۱۰۰۰، مراقب ضرباتی که به سیستم تعلیق وارد می شود باشید. فشار معقول به این سیستم باعث می شود اجزای فلزی آن به مرور مستحکم تر شوند و از این جهت بهتر بتوانند در آینده ضربات را تحمل کنند.همه آنچه در مورد مراقب از موتور خودرو گفتیم مربوط به خودرو هایی با طراحی و مهندسی جدید است اما در مورد بسیاری از خودرو های موجود در کشور که طراحی و مهندسی قطعات آن ها بسیار قدیمی است توصیه می شود تا حدود ۱۰۰۰ کیلومتر اول از فشار آوردن به موتور خودداری کنید ضمن آنکه بهتر است در همین کیلومتر هم روغن موتور را تعویض کنید تا براده های ریزی که از زمان ماشین کاری ممکن است در موتور خودرو باقی مانده باشد و یا در اثر سایش قطعات ایجاد شود از موتور خودرو بیرون بیاید و به موتور آسیب نرسد ضمن آنکه باید به صورت پیوسته سطح مایعات خودرو را چک کنید.

شما اینجا هستید: