لاستیک خودرو پس از طی کردن مسافت مشخصی، فرسوده شده و نیاز به تعویض دارند اما با رعایت نکات مهمی که در این مطلب
به آن ها اشاره خواهیم کرد می توانید طول عمر آن ها را افزایش دهید.
تغییر دما باعث میشود فشار باد لاستیکها تغییر کند. به ازای هر ۵ درجه تغییر در درمای هوا، ۱psi در فشار باد لاستیک ها تغییر ایجاد میکند.
یعنی کاهش دما به مقدار ۱۵ درجه سانتی گراد ۱۰درصد کم بادی را به دنبال خواهد داشت.
لاستیکها نیز خود به مرور کم باد میشوند. مثلاً هرماه به طور میانگین، ۲psi از فشار خود را از دست میدهد که این کاهش فشار در هوای گرم با سرعت بیشتری انجام میپذیرد.
در خصوص تنظیم باد تایرها مهم است بدانیم که هیچ کس با نگاه کردن به تایر (به خصوص تایر رادیال) نمیتواند بگوید لاستیک کم باد است یا خیر
زیرا از لحاظ ظاهری حتی ۵۰ درصد کم باد بودن هم قابل تشخیص نیست.
این اجسام به تدریج میتوانند در لاستیک فرو روند و باعث بروز نشتی باد شوند.
منظور از اینکه چرخها باید تنظیم باشند این است که همه چرخهای خودرو نسبت به محور اصلی آن کاملاً عمود و در یک راستا باشند، در غیر این صورت لاستیک
خودرو نمیتواند به خوبی به گردش در اید به همین دلیل مقداری از انرژی صرف کشیده شدن آن میشود که علاوه بر افزایش سوخت، عمر لاستیک را همکم میکند.
برای اینکه مطمئن شوید چرخها درست تنظیم شده اند خودرو را در محل مسطحی مانند یک پارکینگ خلوت
به حرکت در آورید، به آرامی فرمان را رها کنید، نباید فرمان به هیچ سمتی بکشد.
معمولا تایر و متعلقات چرخ روی هم حدود ۲۰ کیلوگرم وزن دارند. اگر این وزن به طور یکسان روی چرخ توزیع نشده باشد به اصطلاح گفته میشود
چرخ بالانس نیست. حتی تغییرهای ناچیز به اندازه3۱۴ گرم در این ۲۰ کیلو باعث میشود خودرو هنگام حرکت مرتعش شود.
اگر در فرمان خودرو لرزش احساس میکنید به احتمال زیاد چرخهای جلو بالانس نیستند و اگر در صندلی لرزش میبینید در اینصورت چرخهای عقب
از بالانس خارج شدهاند. بهتر است با مراجعه به آپاراتی هر ۲۰ هزار کیلومتر از بالانس بودن چرخها اطمینان پیدا کنید.فراموش نکنید در بزرگراه ها یا اتوبان ها
که با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت هستید، هر تایر حداقل ۱۴ بار در ثانیه در حال چرخش است.
بالانس نبودن سبب خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق خودروی شما خواهد شد.
خوب است هر ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر، جای لاستیکها را با هم عوض کنید،زیرا لاستیک های جلو سریعتر ساییده می شوند چون وظیفه چرخش خودرو
در پیچها را نیز انجام میدهند، مخصوصا اگر خودروی شما اکسل جلوست، سایش سریع تر رخ میدهد.
طریقه تعویض لاستیکها با یکدیگر در دفترچه راهنمای خودرو درج میشود.
بایدلاستیک ها را در محیط تمیز به صورت عمودی انبار کنید، جایی باشد که از نور مستقیم آفتاب یا نورهای مصنوعی شدید،
موتورهای الکتریکی (به دلیل ایجاد اوزون) ،حرارت، و هیدروکربنها (برشهای نفتی) دور باشد. اگر لاستیک را
روی رینگ نگه می دارید، باد آن را روی ۱۵psi تنظیم کنید تا از ترک برداشتن جلوگیری شود.
زمانی که آج رویه به ۶/۱ میلیمتر کاهش یابد باید لاستیک خودرو را تعویض کنید.