رنوپخش در این مطلب قصد دارد در مورد وظیفه تسمه تایم و دلیل اینکه باید به موقع تعویض شود شما عزیزان را راهنمایی کند؛ با ما همراه باشید.

خودرو متشکل از اجزای متفاوتی بوده که هریک از زمان‌بندی دقیق در اجرا برخوردار هستند. موتور خودرو عامل اصلی در روشن شدن آن بوده که اجزای متفاوتی دارد.

هریک از این اجزا عملکردهای متفاوتی داشته که عدم کارکرد صحیح آن‌ها، مانع از حرکت اتومبیل می‌شود. در حقیقت، موتور هنگام روشن شدن 4 مرحله را طی می‌کند.

در این میان یکی از اجزای مهم و تاثیرگذار در قسمت موتور تسمه تایم نام دارد. این قطعه وظیفه مهمی برعهده داشته و از مدت زمان مشخصی در استفاده برخوردار است.

از همین جهت، پس از مدتی استفاده باید مورد تعویض قرار بگیرد. در ادامه به بررسی تعویض تسمه تایم و وظیفه تسمه تایم می‌پردازیم.

 

تسمه تایم چیست؟

تسمه تایم قطعه‌ای پلاستیکی و رابط میان میل لنگ و میل سوپاپ است. با چرخش میل لنگ، میل سوپاپ نیز چرخیده و منجر به حرکت آن می‌شود. تسمه تایم را به عنوان قطعه‌ای از موتورهای احتراق داخلی می‌شناسند.

در ابتدا، زنجیر تایم به جای تسمه مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما در سال 1962 استفاده از تسمه تایم رواج پیدا کرده به میزان بالایی تولید شد.

تعویض تسمه تایم عکس

 

نحوه عملکرد تسمه تایم

همانطور که اشاره شد، چرخه موتور احتراق داخلی از چهار مرحله برخوردار است. این مراحل به ترتیب شامل مکش، تراکم، توان و تخلیه می‌شوند. تعویض تسمه تایم نیازمند آگاهی از نحوه عملکرد آن نیز خواهد بود.

در مرحله تخلیه، باز و بسته شدن سوپاپ هوا و زمان‌بندی آن توسط تسمه تایم صورت می‌گیرد. تسمه تایم حرکت میل لنگ را به میل سوپاپ منتقل کرده و میل سوپاپ، سوپاپ‌ها را بالا پایین می‌کند.

بنابراین، تسمه تایم سرعت چرخش میل لنگ و میل سوپاپ را به هماهنگی می‌رساند. عملکرد تسمه تایم بسیار مهم بوده و هر چند وقت باید از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

 

تفاوت تسمه تایم و زنجیر تایم چیست؟

زنجیر تایم به ظاهر شاید از مقاومت بالایی نسبت به تسمه تایم برخوردار باشد. اما با توجه به نکات مهم در تعویض تسمه تایم، این قطعه صدای بسیار کمتری تولید می‌کند.

زنجیر تایم به دلیل جنس فلزی خود از سروصدای بالایی برخوردار بود. به علاوه، هنگام پارگی تسمه تایم، آسیب کمتری به موتور خودرو وارد می‌شود. البته امکان پارگی زنجیر تایم پایین بوده اما درصورت پارگی قطعا مجبور به تعویض موتور خودرو نیز خواهید بود.

امروزه استفاده از زنجیر تایم در خودروهای بالای 6 سیلندر رواج دارد. این قطعه مقاومت بالایی داشته و البته استثناهایی در این زمینه وجود خواهد داشت. شرکت‌های بزرگ خودروسازی مانند بنز، بی‌ام‌دبلیو و غیره در محصولات خود از زنجیر تایم استفاده می‌کنند.

از دیگر تفاوت‌های بارز در تعویض تسمه تایم و تسمه زنجیر جنس آن‌ها است. تسمه تایم ساخته شده از جنس پلاستیک بوده که پس از مدتی براثر گرمای موتور آسیب می‌بیند. این آسیب، از بین رفتن دندانه‌های و پارگی تسمه تایم را به دنبال دارد.

از همین جهت، این قطعه از طول عمر مشخصی در استفاده برخوردار است. زنجیر تایم برخلاف تسمه تایم نیاز به تعویض نداشته و در برخی موارد عمر آن به اندازه خودرو خواهد بود.

بیشتر بخوانید: نحوه تعویض تسمه تایم ساندرو

 

مدت زمان تعویض تسمه تایم رنو ساندرو

معمولا برای تعویض تسمه تایم رنو ساندرو هر 60000 تا 100000 مایل از آنجایی که تسمه تایم کار مهمی دارد، تعویض منظم آن بسیار مهم است. در بیشتر موارد، هیچ نشانه ای از ساییدگی تسمه تایم وجود ندارد.

اغلب اوقات، فقط می شکند. به همین دلیل است که اکثر سازندگان توصیه می کنند تسمه تایم خودروی خود را هر 60000 تا 100000 مایل تعویض کنید.

 

خطرات پارگی تسمه تایم

هنگام پارگی تسمه تایم، خودرو علائمی از خود نشان می‌دهد. عدم توجه به این علائم، خسارات مالی و جانی جبران‌ناپذیر به بار خواهد آورد. در بررسی تعویض تسمه تایم حتما به این موارد توجه داشته باشید.

خودروهایی با برخورداری از پیستون‌های توخالی یا نصب شده بر روی چفتی‌ها خطرات بسیاری در پارگی تسمه تایم دارند. از جمله علائم پارگی تسمه تایم شامل موارد زیر می‌شود.

 

دود بالا از اگزوز

هنگام بروز مشکل در تسمه تایم، موتور تلاش بیشتری در فشار به قطعات می‌کند. از همین جهت، دود بیش از حالت معمول از اتومبیل خارج خواهد شد.

 

فرسایش دندانه‌های تسمه تایمینگ

دندانه‌های تسمه تایم پس از مدتی کارکرد دچار خوردگی می‌شوند. امکان بروز عیب در تسمه تایم سریع‌تر از زمان مفید آن وجود دارد. بنابراین، فرسایش دندانه‌های تسمه تایم از دیگر عوامل منجر به پارگی این قطعه است.

 

بروز مشکل در راه‌اندازی اتومبیل

تعویض تسمه تایم باید هنگام بروز مشکل در راه‌اندازی اتومبیل صورت بگیرد. از جمله دلایل عدم کارکرد صحیح خودرو هنگام استارت، اختلال در زمان باز و بسته‌ شدن سوپاپ‌ها است. همین عامل، نشان‌دهنده عیب در تسمه تایم خودرو خواهد بود.

به طور کلی، مشاهده عوامل زیر به معنای فرارسیدن زمان تعویض تسمه تایمینگ خودرو است.

  • شروع کار سخت خودرو هنگام راه‌اندازی

  • تولید دود غیرعادی و بیش از حالت معمولی

  • سائیدگی دندانه‌های تسمه تایم

بنابراین، خطرات پارگی تسمه تایم را جدی گرفته و آن را پشت گوش نندازید.

بیشتر بخوانید: زمان تعویض تسمه تایم ال نود

 

سخن آخر

تسمه تایم قطعه‌ای مهم در سیستم موتور خودرو محسوب می‌شود. عملکرد صحیح موتور از اهمیت بالایی برخوردار بوده و که تسمه نیز در آن قرار می‌گیرد. تسمه تایم با زنجیر تایم تفاوت‌های بسیاری داشته که هنگام خرید خودرو باید به آن‌ها توجه کنید.

پارگی تسمه تایم خطرات بسیاری داشته که علائم مربوط به آن بارز هستند. در این صورت، تعویض تسمه تایم از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

رنوپخش امیدوار است با خواندن این مطلب اطلاعات مورد نیاز در مورد وظیفه تسمه تایم را به دست آورده باشید.

 

 

از طریق شماره تلفن های زیر می توانید با ما در ارتباط باشید.

021-33950976

021-33969813

 

برای ورود به تلگرام رنوپخش اینجا را لمس کنید.

برای ورود به اینستاگرام رنوپخش اینجا را لمس کنید.

شما اینجا هستید: