این سنسور که معمولاً به نام فشنگی آب شناخته می شود یک مقاومت از نوع NTC (Negative Termal Coefficient) می باشد.
این نوع مقاومت ارتباط مستقیم با دما دارد به طوری که اگر دمای پیرامون آن افزایش یابد، مقاومت آن کاهش پیدا می کند.
روش کار این سنسور به این شکل است که ECU ولتاژ ورودی ( ۵ ولت ) به سنسور می دهد و سنسور بر اساس مقاومت وابسته
به دمایی که در آن لحظه دارد، ولتاژ خاصی را به ECU برمیگرداند که هر ولتاژ تعریف خاصی دارد و بیانگر دمای خاصی است.
از آنجایی که سنسور دمای آب از نوع NTC می باشد ، اگر دمای آب بالا برود مقاومت آن کم می شود.
هرچه ولتاژ برگشتی به ECU بیشتر و نزدیک به ۵ ولت باشد دمای آب موتور بالاتر است و درصورت سرد بودن دمای آب موتور چون مقاومت
سنسور بالا می رود ولتاژ برگشتی به ECU کمتر می شود و ECU بر اساس آن ولتاژ برگشتی، از دمای آب موتور اطلاع پیدا می کند.
در نتیجه شما دمای آب خودرو را در صفحه آمپر مشاهده خواهید کرد.