در این مقاله در خصوص قطعات بدنه ساندرو صحبت خواهیم کرد. یکی از پلتفرم هایی که به وسیله خودروسازی رنو ساخته شده، پلتفرم خانواده X90 می باشد. خودروهایی مانند تندر ۹۰ و تندر پیکاپ جزو اولین خودروهایی بودند که از این پلتفرم برای ساخت آن ها استفاده شد. اما چندی بعد خودروسازی رنو اقدام به ساخت رنو ساندرو و استپ وی نمود. البته این دو خودرو با نام های B90 و B90 Cross در سطح جهانی شناخته می شوند. بدنه ساندرو مشابه بدنه استپ وی است و تنها در برخی از جزئیات با یکدیگر تفاوت دارند. در این مقاله می خواهیم شما را با اجزای بدنه ساندرو و استپ وی آشنا کنیم و تفاوت ظاهری آن ها را با یکدیگر بیان نماییم.
در رنو ساندرو دنده ای دستگیره درب مشکی رنگ است و یک سینی مشکی زیر آن قرار دارد، در حالی که در استپ وی و مدل اتومات ساندرو این قطعه وجود ندارد و دستگیره ها همرنگ بدنه هستند. همچنین در استپ وی دستی و اتومات، یک پوشش آبکاری کروم روی دستگیره های بیرونی دیده می شود، اما در ساندرو اینگونه نیست.
در رنو ساندرو اتومات، قاب آینه ها هم رنگ بدنه است در حالیکه در مدل دستی به رنگ مشکی می باشد. اما در استپ وی اتومات و دستی، آینه ها قابی به رنگ کروم دارند.
جلو پنجره ساندرو با استپ وی از نظر اندازه مشابه هستند اما جلو پنجره ساندرو مشکی رنگ است و قسمت بالای آن هم رنگ بدنه ساندرو می باشد. در حالی که برای استپ وی این نوار کرومی رنگ است.
بدنه ساندرو
رنو استپ وی و رنو ساندرو دارای سپرهایی همرنگ بدنه هستند. اما قسمت زیرین سپر استپ وی از آلومینیوم و کروم ساخته شده و بخش دیگری از آن مشکی رنگ می باشد.
اطراف بدنه ساندرو دستی، زه مشکی رنگ چسبانده شده در حالی که در مدل اتومات آن این زه همرنگ بدنه می باشد. در رنو استپ وی برای درب ها زه محافظ وجود ندارد.
رنو ساندرو باربند ندارد در حالی که برای استپ وی یک باربند به رنگ کروم نصب شده است.
بدنه ساندرو
ساندرو و استپ وی از نظر رنگ داخل چراغ های جلو با یکدیگر تفاوت دارند. رنگ داخل چراغ جلوی استپ وی دودی و تیره است در حالی که زمینه چراغ جلوی ساندرو به رنگ استیل می باشد.
هم استپ وی و هم ساندرو دارای رینگ آلیاژی ۱۵ اینچی هستند اما شکل ظاهری آن ها با هم تفاوت دارد.
پس از بیان تفاوت های ظاهری بدنه ساندرو و استپ وی اکنون نوبت به معرفی اجزای بدنه این دو خودروی پرطرفدار رسیده است.
سپر جلو ساندرو یکی از قطعات مهم بدنه این خودرو محسوب می شود که به وسیله دو براکت جانبی و دیاق سپر در جلوی خودرو نصب می گردد. سپر جلو ساندرو اصلی که برای ساندرو استپ وی نیز مناسب می باشد توسط شرکت کروز تولید می شود و برای تولید آن از مواد اولیه درجه یک استفاده شده است. این قطعه قیمت قابل قبولی دارد و از کیفیت بالایی برخوردار است. این بخش از بدنه ساندرو دارای جنس خشک و شکننده نیست و دارای دوام زیادی می باشد. اگر تصادفی برای خودرو از سمت روبرو پیش بیاید، سپر جلو ساندرو می تواند تا حد زیادی از آسیب جدی به محفظه موتور جلوگیری نماید. این سپر در رنگ های سفید، مشکی و نقره ای عرضه می شود.
مشخصات فنی بدنه استپ وی:
ساندرو استپ وی اتوموبیلی با بدنه هاچ بک و وزن حدودا 1150 کیلوگرمی با ظرفیت حدکثر 5 نفر میباشد.
سپر عقب ساندرو نیز مانند سپر جلوی آن با ساندرو استپ وی سازگاری دارد و بهترین نوع آن توسط شرکت کروز در رنگ های سفید، مشکی و نقره ای تولید می شود. جنس این قطعه از بدنه ساندرو از مواد اولیه درجه یک است که باعث انعطاف پذیری آن می شود و حالت خشک و شکننده ندارد. این انعطاف پذیری می تواند تا حد زیادی شدت ضربه را به خود جذب نموده و مانع آسیب به قسمت صندوق عقب ساندرو گردد.
ساندرو و استپ وی از نظر ظاهری یک سری تفاوت هایی با یکدیگر دارند. یکی از این تفاوت ها مربوط به چراغ جلوی آن هاست. چراغ جلو ساندرو استپ وی زمینه دودی دارد در حالی که زمینه چراغ جلو ساندرو استیل است. طراحی این چراغ جلو بسیار زیباست و از شفافیت مناسبی برخوردار است. این قسمت از بدنه ساندرو از مواد درجه یک ساخته شده و با مرور زمان و از اثر تابش نور خورشید زرد نمی شود و تغییر رنگ نمی دهد. همچنین عایق بندی آن به گونه ای است که آب و رطوبت در آن نفوذ نمی کند و بخار نمی گیرد.
چراغ عقب ساندرو یا همان چراغ خطر عقب کاملا مشابه استپ وی است چه از نظر اندازه و طرح و چه از لحاظ رنگ زمینه. این چراغ عقب در هنگام ترمز یا کاهش سرعت نور زیادی ایجاد می کند و یک هشدار دهنده مناسب برای خودروهایی است که در پشت ماشین در حال حرکت هستند. در شرایط جوی بارانی یا هنگام وقوع مه صبحگاهی، چراغ عقب ساندرو عملکرد فوق العاده ای دارد و از فاصله دور نیز قابل مشاهده می باشد. قسمت های تشکیل دهنده این بخش از بدنه ساندرو عبارتست از هشدار دهنده دنده عقب، چراغ راهنما، چراغ کوچک شب و چراغ ترمز.
درب خودرو جزو قطعاتی از بدنه ساندرو است که ایمنی آن بسیار اهمیت دارد زیرا اگر تصادف از کنار صورت بگیرد، نباید آسیب جدی به سرنشینان خودرو وارد آید. درب جلو ساندرو کاملا ایمن ساخته شده و در داخل آن از قطعات تقویت کننده استفاده شده است. این درب قابل نصب بر روی استپ وی می باشد و با آن سازگاری دارد. درب جلو ساندرو از آهن ساخته شده و به طور معمول بدون رنگ به بازار عرضه می گردد. هنگام خرید این قطعه از بدنه ساندرو، تمام قسمت های آن را به خوبی بررسی کنید که زدگی یا تو رفتگی نداشته باشد زیرا پس از رنگ شدن، ایراد خود را نشان می دهد. لوازم دیگری که بر روی درب خودرو نصب می شود شامل استیل روی درب، دستگیره، فلاپ و هواکش روی درب است.
درب های رنو ساندرو و رنو ساندرو استپ وی از لحاظ ظاهر با یکدیگر مشابه می باشند. اما تفاوت های کوچکی دارند که هنگام خرید بایستی دقت شود و آن این است که درب های رنو ساندرو دارای سوراخ هایی در پایین درب برای نصب فلاپ درب می باشند اما رنو ساندرو استپ وی فلاپ روی درب ندارد و در نتیجه درب های رنو ساندرو استپ وی بدون سوراخ می باشند. از دیگر اعضای بدنه رنو ساندرو درب موتور و درب صندق آن می باشد که در هر دو خودرو با یکدیگر مشابه هستند و هیچ تفاوتی ندارند.
درب عقب ساندرو مشابه درب جلوی آن قابلیت نصب بر روی استپ وی را دارد و جنس آن از آهن است. این قطعه از بدنه ساندرو معمولا به صورت خام به فروش می رسد و قبل از نصب بر روی خودرو باید رنگ آمیزی شود. درب عقب ساندرو از مقاومت بالایی برخوردار است و در صورت وارد شدن ضربه به آن در هنگام تصادف، مانع از آسیب دیدن سرنشینان خودرو می گردد.
گلگیر جلو ساندرو که برای سمت راست و چپ این خودرو تولید می شود، ظاهری آیرودینامیکی دارد و قابل استفاده برای ساندرو استپ وی است. این گلگیر از مواد درجه یک ساخته شده و مطابق با نمونه اصلی و اورجینال آن می باشد. این قسمت از بدنه ساندرو به صورت خام و آستر مشکی عرضه می شود و قبل از نصب بر روی خودرو باید با دقت رنگ آمیزی شود. هنگام خرید گلگیر جلو ساندرو تمام سطوح آن را بررسی کنید که جای ضربه و تو رفتگی نداشته باشد. گلگیرهای جلو به گونه ای طراحی می شوند که در هنگام حرکت خودرو مانع از پرتاب سنگ و گل و لای گردند.
گلگیر عقب ساندرو همانند گلگیر جلوی آن برای سمت راست و چپ ساخته می شود و هنگام خرید باید حواستان باشد که با توجه به جهت گلگیر خریداری نمایید. این قطعه بدنه ساندرو از جنس آهن است و به صورت خام و با آستر مشکی به بازار عرضه می گردد. بنابراین قبل از نصب گلگیر عقب ساندرو باید نسبت به رنگ آمیزی آن اقدام کنید. گلگیر عقب همانند گلگیر جلو مانع از پخش شدن و پرتاب گل و لای و آب هنگام حرکت خودرو می شود.
درب موتور ساندرو که به آن کاپوت نیز می گویند به کمک دو بازو به بدنه اصلی خودرو متصل می شود و از قطعات و اجزای خودرو در برابر ضربه و نفوذ آب محافظت می کند و موتور را گرم نگه می دارد. جنس این قطعه از بدنه ساندرو از آهن است و به صورت خام (رنگ نشده) به بازار عرضه می شود. درب موتور ساندرو را می توان برای استپ وی نیز مورد استفاده قرار داد. این قطعه یکی از اجزای مهم بدنه خودرو به شمار می آید و هر گونه آسیب دیدگی آن در تعیین قیمت خودرو موثر است.
این درب از سه بخش اصلی تشکیل شده است. پوسته خارجی درب صندوق که از بیرون خودرو قابل مشاهده است و نمای ظاهری آن را نشان می دهد. معمولا این بخش از درب صندوق دارای مقاومت بیشتری است زیرا در هنگام تصادف از عقب، اولین جایی که ضربه می خورد سپر عقب و درب صندوق عقب است. قسمت دیگر درب صندوق ساندرو پنل داخلی آن است و قسمت سوم این بخش از بدنه ساندرو قطعات و لوازمی است که بین پوسته بیرونی و پنل داخلی قرار می گیرند که شامل قطعاتی چون قفل درب، موتور برف پاکن، یراق آلات مختلف و … می باشد. درب صندوق استپ وی هیچ تفاوتی با ساندرو ندارد و می توان این درب را بر روی است وی نیز نصب نمود.
یکی دیگر از اجزای بدنه ساندرو، پوسته سقف آن است. خودروهایی که در اثر حادثه یا تصادف چپ می شوند، پوسته سقف شان دچار آسیب دیدگی می گردد و باید تعویض شود. پوسته سقف ساندرو از جنس فلز آهن است که به صورت رنگ نشده در بازار موجود می باشد. این پوسته قابلیت نصب بر روی استپ وی را دارد و به دلیل اینکه با آستر مشکی عرضه می گردد قبل از نصب باید رنگ شود. پوسته سقف نقش مهمی در ایمنی خودرو دارد. اگر ماشین به هر دلیلی واژگون شود اگر این پوسته به اندازه کافی مقاوم نباشد، می توان جان سرنشینان خودرو را به خطر بیندازد.
رکاب بغل ساندرو به منظور تسهیل در سوار شدن راننده و دیگر سرنشینان به داخل خودرو قرار داده شده است. این رکاب از کیفیت مطلوبی برخوردار است و قابلیت نصب بر روی استپ وی را نیز دارد. نصب رکاب بغل ساندرو ساده است و اگر با دقت نصب گردد، حدود ۲۰ دقیقه زمان لازم دارد. این قطعه از بدنه ساندرو مانع از سر خوردن پا هنگام سوار و پیاده شدن از ماشین می گردد و به گونه ای ساخته شده که گل و لای به آن نمی چسبند. در پکیجی که برای رکاب بغل ساندرو عرضه شده، محافظ پلاستیکی و دیاق نیز همراه آن قرار دارد.
جلو پنجره ساندرو بین سپر جلو و درب موتور آن نصب می شود و کاربرد آن برای عبور دادن هوا جهت خنک کردن رادیاتور و موتور ماشین است. جنس این قطعه از بدنه ساندرو از پلاستیک فشرده مرغوب می باشد و شکل ظاهری آن به صورت سه خط است. جلو پنجره ساندرو با استپ وی مشترک است و هیچ فرقی با یکدیگر ندارند. جلو پنجره ساندرو از انعطاف پذیری و مقاومت بالایی برخوردار بوده و می توان برای زیبایی بیشتر بر روی آن زه استیل شش تکه نصب نمود.
براکت سپر جلو و عقب ساندرو وظیفه ای مانند ریل های کشو دارد و موجب سهولت نصب سپر خودرو می گردند. براکت قطعه ای است که مابین سپر و بدنه خودرو قرار می گیرد یعنی از یک سو به بدنه متصل شده و از سوی دیگر سپر به آن وصل می شود. طریقه وصل شدن سپر ساندرو به براکت می تواند به صورت پیچی، کشویی یا مفصلی باشد. این قطعه از بدنه ساندرو از پلاستیک فشرده ساخته شده و مقاومت زیادی دارد. از وظایف دیگر براکت سپر جلو و عقب ساندرو تحمل وزن سپر و ایجاد فاصله سپر با بدنه ساندرو می باشد. برای همین در هنگام تصادف آسیب جدی به بدنه خودرو وارد نمی شود. این قطعه قابلیت استفاده برای استپ وی را نیز دارد.
زه دور گلگیر ساندرو یا فلاپ گلگیر وظیفه محافظت از گلگیر خودرو را در هنگام پارک کردن کنار دیوار یا موانع دیگر دارد و موجب می شود که هیچ خسارتی به گلگیر وارد نشده و سالم بماند. همچنین مزیت دیگر این قطعه از بدنه ساندرو، جلوگیری از سایش و رنگ پریدگی گلگیر خودرو می باشد. زه دور گلگیر ساندرو انواع مختلفی دارد که شامل فلاب گلگیر پلاستیکی، فایبر گلاس، استیل و فیبر کربن می باشد. این قطعه از بدنه ساندرو با استپ وی از نظر اندازه و شکل یکسان است.
مشخصات جلوبندی و تعلیق استپ وی:
استپ وی داری در مدل دستی خود دارای سیستم ترمز جلوی دیسکی خنک شونده و در مدل اتوماتیک خود دارای سیستم ترمز جلوی دیسکی تهویه شونده وهمچنین سیستم ترمز عقب هر دو مدل کاسهای است. این خودرو دارای سیستم فرمان دنده شانه ای تقویت کننده هیدرولیکی میباشد. تعلیق جلوی ساندرو مستقل مک فرسون با بازوی جناقی و تعلیق عقب آن مدل پیچی با مقطع اچ و فنر مارپیچ است.
مشخصات فنی موتوری استپ وی:
استپ وی دارای موتور بنزبن سوز، با حجم موتور 1598 سیسی و 4 سیلندرو 16 سوپاپ می باشد. حداکثر توان خروجی این خودرو 105 اسب بخار و شتاب صفر تا صد آن در مدل دستی 10.5 و در مدل اتوماتیک 11.5 ثانیه است.
ظرفیت باک استپ وی 50 لیتر و مصرف سوخت آن در مدل دستی هر 100 کیلومتر 6.7 لیتر و در مدل اتوماتیک 8 لیتر میباشد.
رنو استپ وی ازنظر طراحی شباهت بسیار زیادی با هاچ بک دارد و شکل چراغها و حالت کلی خودرو بدون تغییر باقیمانده است. مهمترین تغییری که رخداده، بزرگتر شدن ابعاد خودرو است به شکلی که در مقایسه با ساندرو معمولی، 4 میلیمتر بلندتر، 7 میلیمتر عریضتر و 50 میلیمتر بلندتر شده است.
بهعلاوه اینکه قطعات پلاستیکی مشکیرنگی بر روی بدنه اضافهشده که ضربهگیرهای گلگیر و بخش زیرین سپر جلو و عقب به همراه رکابهای جانبی ازجمله آنها هستند. درنهایت هم بر روی سقف خودرو باربندی اضافهشده که شاید برای خانوادههای پرجمعیت، گزینه خوبی محسوب میشود.
از مهمترین آپشنهای در نظر گرفتهشده برای ساندرو میتوانیم به 2 کیسه هوا، سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، کنترل سیستم صوتی زیر فرمان، آینههای جانبی کرومیک مجهز به گرمکن، سیستم صوتی باقابلیت استفاده از CD، بلوتوث و USB به همراه 4 بلندگو اشارهکنیم.
رقبای رنو استپ وی را باید دانگ فنگ H30 کراس، برلیانس C3 کراس، ام جی 360، چانگان CS35 و بسترن B30 بدانیم که ساندرو استپ وی به دلیل کیفیت بالاتر، خدمات پس از فروش بهتر و بازار دستدوم قدرتمند بهترین گزینه به شمار میرود.
کشور تولید کننده | ایران |
نام خودرو | رنو ساندرو استپ وی |
کلاس بدنه | هاچ بک |
کلاس اتومبیل | B Segment |
وزن | 1193 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 185/65 R 15 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 185/65 R 15 |
حجم موتور | 1598 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری پاشش چند نقطه ای |
ظرفیت باک | 50 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 105 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 140 نیوتن متر در 3750 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 65.6 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک |
تعداد دنده (جلو) | 4 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی تهویه شونده |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | کاسه ای |
تعلیق جلو | مستقل مک فرسون با بازوی جناقی |
تعلیق عقب | مدل پیچشی با مقطع H و فنر مارپیچ |
نوع سیستم فرمان | دنده شانه ای ، تقویت کننده هیدرولیکی |
حداکثر سرعت | 170 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 11.5 ثانیه |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 8 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | کیسه هوای راننده – کیسه هوای سرنشین جلو بهمراه سوئیچ غیرفعال نمودن |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ترمز ضدقفل ABS بهمراه توزیع الکترونیکی ترمز |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | سیستم ضد سرقت (Immobilizer) – کمربند ایمنی سه نقطه ای برای سرنشین های ردیف عقب |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | قدرت کمکی الکتریکی |
نوع غربیلک | قابلیت تنظیم در 2 جهت عمودی و افقی ، دکمه های تنظیم سیستم صوتی روی فرمان |
سیستمهای تهویه مطبوع | سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی |
سیستم صوتی و تصویری | کنترل سیستم صوتی زیر فرمان – سیستم صوتی (رادیو + سی دی (پخش فشرده)+USB+4 بلندگو) |
سیستمهای مولتی مدیا | کامپیوتر اطلاعات سفر |
سیستم صندلیهای جلو | پشت سری بالشتی ردیف جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع |
سیستم آیینه ها | آینه های جانبی برقی مجهز بهمراه گرمکن – آینه های جانبی همرنگ بدنه |
سیستم شیشه ها | شیشه بالابر برقی جلو و عقب – برف پاک کن و شیشه شور عقب به همراه مه زدا |
سیستم روشنایی جلو | چراغ مه شکن جلو |
سیستم روشنایی عقب | چراغ مه شکن عقب |
سنسورهای پیش فعال | قفل مرکزی بهمراه کنترل از راه دور |
با خرید اینترنتی لوازم یدکی رنو از رنوپخش بهترین قیمت بازار را پرداخت کنید