بال درب صندوق طبق کد رنگ ، زه کروم لبه صندوق ، مکمل لوگو روی درب ، ست کروم پایین سپر جلو ، کف پایی سه بعدی فابریک

 

 

بال یا اسپویلر چیست ؟

 

همه چیز درمورد انواع بال اسپرت خودرو

بال یا اسپویلر چیست ؟ بال عقب خودرو  یکی از جذاب ترین و قشنگ ترین قطعاتی هست که ماشین باز ها از آن بعنوان تزیین کردن بیرون خودرویشان  استفاده می کنند. به قول یکی از بزرگان ماشین بدون فرمون میشه اما بدون بال نه!!

از شوخی که بگذریم، بال اسپرت همیشه به خودرو ظاهر زیبا و قشنگی میدهد، بال درب صندوق رنو تالیسمان با برند فارو که متریال استفاده شده آن از جنس فایبر گلاس می باشد.

 

نقش بال در خودرو

بال صندوق  نقش بسیار پر رنگ ومهمی درخودروهای مسابقه‌ای دارد، به خصوص در سرعت های بالا. وظیفه اصلی بال صندوق رنو داستر کنترل هوای اتومبیل،در قسمت عقب آن است.

بال صندوق رنو داستر می‌تواند نیروی تولید شده در حرکت که باعث شده اتومبیل از مسیر خود خارج شود را خنثی کند.

در واقع بال صندوق  از ایجاد هوای ناموزون درقسمت عقب اتومبیل جلوگیری کرده و سبب می‌شود تا اتومبیل در سرعت‌های بالا هم در وضعیتی پایدار قرار بگیرد.

اسپویلر قطعه ای است که وظیفه ی کاهش برا را بر عهده دارد.
حتما به بالا های هواپیما نگاه کردید ، انحنای قسمت بالای بال بیشتر از پایین بال می باشد این موضوع باعث می شود که هوایی که از روی بال حرکت می کند نسبت به هوایی که از زیر بال عبور می کند مسیر طولانی تری داشته باشد.
برای جبران این موضوع باید سرعتش زیاد تر شود این افزایش سرعت، در بالای بال ها خلاء ایجاد می کند و هواپیما را از زمین بلند میکند.

تفاوت اسپویلر با بال

گرچه نباید اسپویلر را با باله اشتباه گرفت، باله وسیله‌ای آیرودینامیکی است که تنها وظیفه آن ایجاد نیروی Down Force است.

بگذارید برایتان یک مثال بزنم، باله عقب اتومبیل‌های فرمول 1 هنگامی‌که DRS فعال می‌شود تبدیل به باله می‌گردند، اما در حالت معمول و بدون فعال بودن DRS نقش یک اسپویلر را بازی می‌کنند.

اگر دقت کرده باشید وقتی DRS فعال می‌شود سرعت اتومبیل فرمول 1 بسته به نوع آن 20 تا 50 کیلومتر بر ساعت افزایش می‌یابد.

واژه‌های بال عقب و اسپویلر در جامعه اتومبیل‌سازی و اتومبیل‌رانی به صورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند اما ممکن است برایتان سوال ایجاد شود که آیا این دو نام برای دو قطعه مجزا کاربرد دارند یا هر دو آن‌ها به یک قطعه اشاره دارند؟

واقعیت این است که هر یک از این نام‌ها به یک قطعه خاص اشاره دارند و تفاوت عمده‌ای میان آن‌ها وجود دارد.

واژه بال عقب همان طور که در قسمت بالا نیز اشاره شد به قطعه‌ای نسبت داده می‌شود که در قسمت عقبی بسیاری از سوپر خودروهای سرعتی وجود دارد و وظیفه آن درست برعکس بال هواپیماها ایجاد نیروی چسبندگی به زمین در سرعت‌های بالا است.

 

کاربرد اسپویلر

اسپویلرها با هدف کنترل مسیری که هوا حول خودرو در حال حرکت است به وجود آمده اند و به طور ویژه قسمت عقب خودرو را تحت تاثیر قرار می دهند.

وقتی سرعت خودرو به 145 تا 160 کیلومتر بر ساعت می رسد اسپویلر می تواند تفاوت بین مرگ و زندگی را نمایان کند.

یک اسپویلر طراحی شده دقیق، می تواند اثر “برا “ی ایجاد شده را که هر خودرویی در سرعت های بالا احساس می کند خنثی ساخته و خودرو را بر روی جاده حفظ کند.

عدم حضور اسپویلر یا وجود اسپویلری که به طور ناقص طراحی شده است در واقع منجر به خارج شدن خودرو از سطح جاده و حتی پرتاب شدن آن به اطراف شود. پس دقت در انتخاب یک اسپویلر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

اسپویلر وسیله ای آیرودینامیکی است که هدف از طراحی آن از بین بردن جابه جایی غیر مطلوب هوا بر روی بدنه خودرو است. این جا به جایی نامطلوب هوا معمولا با نام نیروی پسا شناخته می شود.

اسپویلرهایی که جلوی خودرو نصب می شوند معمولا سدهای هوا نامیده می شوند که با استفاده از آن ها علاوه بر نیروی پسا، نیروی برآی آیرودینامیکی نیز کاهش می یابد.

قبلا از اسپویلرها در خودروهای پرسرعت و با عملکرد بالای ورزشی استفاده می شد اما طی سال های اخیر از این ادوات آیرودینامیکی در بسیاری از خودروهای امروزی همچون پژو 405 اس ال ایکس و 206 هاچ بک نیز استفاده می شود.

خودروی تازه ارایه شده سوزوکی کیزاشی نیز از جمله محصولاتی است که با استفاده از اسپویلر زیبای خود ظاهری جذاب و شکلی آیرودینامیکی به خود گرفته است.

 

چگونگی انتخاب و نصب بال عقب (اسپویلر) :

دقت در انتخاب اسپویلر از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر شما مایل به استفاده از اسپویلر در خودرو خود هستید. تنها به زیبایی و اسپرت شدن خودرو خود توجه نکنید.

اگر اسپویلر به درستی طراحی نشود و یا اینکه اصلا در خودرو وجود نداشته باشد امکان دارد که اتومبیل در سرعت های بالا تعادل خوبی نداشته باشد حال آنکه شما با داشتن یک طراحی خوب می توانید اغتشاشات هوایی و نیروی پسا را کاهش دهید.

نکته ای که در انتخاب اسپویلر وجود دارد این است، که شما نباید فکر کنید هر چه اسپویلر بزرگ تر باشد بهتر است بلکه برعکس هر چقدر شما اسپویلر کوچک تری استفاده کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت.

اگر شما قصد نصب یک باله بر روی خودرو خود را دارید باید توجه داشته باشید که چنین کاری فقط باید توسط متخصص صورت  پذیرد. چرا که نصب باله کاری بسیاری دقیق و مهم است.

در صورت نصب اشتباه ممکن است نتیجه عکس بدهد و تنها باعث از میان رفتن لذت رانندگی و حتی خود اتومبیل شود. با نصب اسپویلر توسط متخصص زیبایی و کارایی آن را افزایش دهید.

 

رنو تالیسمان

 

 

 

 

از طریق شماره تلفن های زیر می توانید با ما در ارتباط باشید.

021-33950976

021-33969813

 

برای ورود به تلگرام رنوپخش اینجا را لمس کنید.

برای ورود به اینستاگرام رنوپخش اینجا را لمس کنید.

 

شما اینجا هستید: