۴۸ بازدید
0دیدگاه

تمام خودروها از اجزای مختلفی تشکیل شده که هریک وظایفی برعهده دارند. یکی از اجزای مهم در تمام خودروها سیستم ترمز بوده که متشکل از قطعات متفاوتی است. مجموع این قطعات در کنار یکدیگر عملیات کاهش سرعت یا ایست کامل خودرو را انجام می‌دهند. دیسک ترمز یا دیسک چرخ از جمله این قطعات است.

این قطعه در تمام خودروها موجود بوده و از طول عمر مشخصی برخوردار است. با مشاهده برخی از موارد در خودروی خود باید نسبت به تعویض این قطعه اقدام کنید. عدم تعویض به موقع دیسک ترمز منجر به بروز حوادث غیرمترقبه خواهد شد. در ادامه به بررسی زمان تعویض دیسک ترمز می‌پردازیم.

دیسک ترمز چیست؟

دیسک ترمز با عنوان دیسک چرخ نیز نامیده شده و به صورت دایره‌ای شکل است. این قطعه عامل اصلی در کاهش سرعت یا توقف اتومبیل محسوب می‌شود. دیسک چرخ نقشی مهم در سیستم ترمز داشته که همزمان با چرخش خودروها می‌چرخد. این قطعه در توقف همزمان چرخ‌ها و اتومبیل رابطه مستقیم دارد. دیسک ترمز بر روی بلبرینگ چرخ‌ها قرار گرفته و از جمله اجزای متحرک در خودرو است.

چرخش هم‌سرعت رینگ، لاستیک و دیسک ترمز از جمله ویژگی‌های آن محسوب می‌شود. جنس صفحه دیسک نیز اغلب از چدن یا سرامیک بوده که از مقاومت قابل قبولی برخوردار هستند. زمان تعویض دیسک ترمز با توجه به فرسودگی این قطعه صورت می‌گیرد.فشردن پدال توسط راننده، لنت و دیسک ترمز را با یکدیگر درگیر کرده و ایست خودرو را به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید: علائم و خرابی دیسک ترمز

انواع دیسک ترمز

دیسک ترمزها در انواع مختلف تولیدشده که در بررسی کلی شامل دو دسته می‌شوند. این قطعه از لحاظ کارایی در دو دسته معمولی و خنک شونده قرار می‌گیرد. دیسک ترمز معمولی به شکلی ساده طراحی شده و ضریب حرارتی پایینی دارد. این قطعه در خودروهای امروزی بسیار کم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما انواع دیسک ترمزهای خنک شونده شامل موارد زیر می‌شود.

دیسک سوراخ‌دار

این دیسک‌ها برروی سطح خود سوراخ‌های متعددی دارند. در زمان تعویض دیسک ترمز حتما به انواع آن توجه داشته باشید. خروج حرارت ناشی از ترمز و خروج گازهای اضافی از جمله دلایل طراحی دیسک‌های سوراخ‌دار است. این گازها قدرت بازدارنگی ترمز را کاهش داده و تخلیه آن جهت عملکرد بهتر سیستم ترمز حائز اهمیت خواهد بود.

دیسک شیاردار

در طراحی این دیسک‌ها، برروی سطح صفحه شیارهایی تراش داده می‌شود. عملیات انتقال گاز، آب و حرارت توسط شیارهای سطح دیسک مورد استفاده قرار قرار می‌گیرد. این شیارها مواد سمی ایجاد شده از طریق تماس دیسک و لنت را از بین می‌برد. دیسک‌های شیاردار اغلب در خودروهای مسابقه‌ای به کار می‌رود.

دیسک مختلط

در بررسی انواع و زمان تعویض دیسک ترمز، نمونه مختلط نیز یاد می‌شود. طراحی این دیسک به صورت قرارگیری شیار و سوراخ در کنار یکدیگر است. در دیسک مختلط یکپارچگی دیسک‌ها حفظ شده و گاز، حرارت و آب از سطح آن منتقل می‌شود. بنابراین، اصطکاک لنت‌ها در این دیسک‌ها کاهش می‌یابد.

دیسک موج‌دار

بهره‌گیری از این دیسک اغلب در مسابقات موتورسواری رایج بود. اما آئودی از ده سال گذشته تصمیم به سرمایه‌گذاری بیشتری برروی این دیسک‌ گرفت. این برند به ترتیب دیسک ترمز موج‌دار را به سراسر جهان معرفی کرد. اما با توجه به ویژگی‌های این دیسک، سایر برندها نیز تصمیم به استفاده از این دیسک گرفتند.

محیط خارجی این دیسک متشکل از کنگره‌های موجی شکل است. هنگام تعویض دیسک ترمز به این نمونه از انواع آن نیز توجه داشته باشید. دو سطح دیسک‌های موج‌دار به تنهایی در مرکز به یکدیگر متصل نبوده و در محیط نیز به همین صورت است.

نشانه‌های خرابی دیسک چرخ

دیسک چرخ یا دیسک ترمز در صورت خرابی علائمی از خود نشان می‌دهد. با مشاهده این موارد باید فورا نسبت به تعویض دیسک چرخ خودرو اقدام کنید.

صدای سوت کشیدن

شنیدن صدای سوت کشیدن به دو دلیل در خودرو رخ می‌دهد. تعویض لنت و عدم خرید جنس مرغوب از جمله دلایل مربوط به آن است. اتمام لنت و فرسودگی دیسک ترمز نیز از جمله نشانه‌های خرابی دیسک چرخ خواهد بود. تعویض دیسک ترمز با مشاهده این علامت باید انجام شود.

کشیدگی خودرو به یک سمت هنگام ترمزگیری

از جمله نشانه‌های خرابی دیسک چرخ کشیدگی خودرو به یک سو هنگام ترمزگیری است. کنترل خودرو در این حالت بسیار سخت بوده و بیانگر خرابی آن خواهد بود. از همین جهت، باید فورا مورد بررسی قرار گرفته و تعویض شود.

لرزش و سفتی پدال ترمز

لرزش پدال در زیر پای راننده یکی از حالت‌های تاپ برداشتن دیسک ترمز است. به علاوه، احساس سفتی هنگام ترمزگیری نیز علامتی از خرابی دیسک چرخ خواهد بود. ایراد در خرابی بوستر نیز از جمله دلایل خرابی دیسک ترمز محسوب می‌شود.

رسیدن پدال به انتها

در زمان تعویض دیسک ترمز رسیدن پدال به انتها را مورد توجه قرار دهید. مشاهده این علامت، نشان‌دهنده قطعی یا خرابی سیستم ترمز خواهد بود. در این مورد، احتمالا سطح روغن به میزان بالایی در پمپ هیدرولیک کاهش یافته است. بنابراین، با مشاهده این موارد نسبت به تعویض دیسک‌های خودرو بی‌تفاوت نباشید.

بیشتر بخوانید: دیسک چرخ چیست و چه گونه کار میکند؟

علائم ظاهری خرابی دیسک ترمز

علائم ظاهری خرابی دیسک ترمز همان موارد فوق را در بر می‌گیرد. شناسایی هریک از این علائم نیازمند دقت بالایی در راننده یا کارشناس خودرو است. درصورت عدم توجه به خرابی دیسک ترمز، مشکلات جبران ناپذیری به بار خواهد آمد. از همین جهت، باید به علائم این قطعه هنگام خرابی توجه داشته باشید. پس از تعویض دیسک ترمز باید از نمونه‌های مرغوب در این زمینه استفاده کنید.

دیسک ترمزها مانند برخی از اجزای خودرو از مدت زمان مشخصی در استفاده برخوردار هستند. این قطعه پس از مدتی دچار فرسودگی شده و کارائی اولیه را نخواهد داشت. پس از مشاهده موارد فوق، باید به متخصصان ماهر در زمینه تعویض دیسک مراجعه کنید. پس از تعویض دیسک، شاهد کارایی بهتر سیستم ترمز و رفع کامل مشکلات و عیوب آن خواهید بود.

نتیجه‌گیری نهایی

دیسک ترمز از جمله اجزای مهم در سیستم ترمز محسوب می‌شود. این قطعه دارای انواع مختلفی بوده که متناسب با تمام خودروها طراحی و نصب می‌گردد. دیسک ترمز یا دیسک چرخ هنگام خرابی علائمی از خود نشان داده که باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. جهت خرید قطعات زیر روی آن محصول کلیک کنید و سفارش خود را به سبد خرید بیافزایید.

دیسک ترمز چرخ جلو ال 90

دیسک ترمز چرخ جلو تالیسمان فارو

دیسک چرخ جلو سیمبل

دیسک چرخ جلو داستر

دیسک چرخ جلو کولیوسNEW

دیسک ترمز چرخ جلو ساندرو

شما اینجا هستید: