ساختار خودرو از گذشته تاکنون دستخوش تغییرات بسیاری شده است. خودرو متشکل از سیستم‌های مختلفی بوده که هریک در جهت بهبود فعالیت آن کاربرد دارند. موتورهای مورد استفاده در خودروهای امروزی به دلیل عملکرد خود دچار ضربات و تکان‌های مداوم می‌شوند. انفجارهای پیاپی در خودرو موجب حرکت خودرو شده و از طرفی ارتعاشات سنگینی به وجود می‌آورد.

این ارتعاشات به کابین انتقال یافته و رانندگی در این مواقع خسته‌کننده خواهد بود. خودروسازان جهت رفع این مشکل اقدام به تولید موتورهایی با ارتعاش کمتر کردند. بهره‌گیری از دسته موتور تاثیر بسیاری در کاهش ارتعاشات موتور ایجاد کرد. در ادامه به بررسی علائم پارگی دسته موتور و انواع آن می‌پردازیم.

دسته موتور چیست؟

دسته موتور وسیله‌ای جهت کاهش یا مهار ارتعاشات، تکان و ضربات موتور است. تحمل وزن موتور اتومبیل از جمله وظایف این قطعه محسوب می‌شود. دسته موتور نقش تکیه‌گاه موتور را برعهده داشته تا موتور تعادل و ثبات بیشتری داشته باشد. سیستم فنی خودرو به پازلی تشبیه شده که همگی در کنار یکدیگر خودرو را به حرکت در می‌آورند.

در این میان، برخی از تکه‌های پازل جهت تعادل و ثبات بیشتر نیازمند استحکام و ثبات هستند. از همین جهت، هر قطعه توسط بست‌های مخصوص به قطعات محکم دیگر چفت می‌شود. دسته موتور جز قطعات اصلی و مهم تکیه‌گاه در قطعات خودرو است. پارگی دسته موتور نیز به همین ترتیب عواقب بسیاری به دنبال خواهد داشت.

وظایف دسته موتور

وظایف دسته موتور به طور کلی به موارد زیر خلاصه می‌شود.

  • تحمل وزن موتور اتومبیل
  • جذب ارتعاشات ناشی از احتراق و مهار آن‌ها
  • جلوگیری از حرکت بیش از حد موتور بر اثر نیروهای موجود در جاده
  • جلوگیری از حرکت بیش از اندازه موتور هنگام ترمزگیری یا شتاب گرفتن
  • کنترل تکان‌های جانبی موتور هنگام عبور از سرعت‌گیر

دسته موتور بالا راست تندر 90

انواع دسته موتور خودرو

دسته موتور اغلب به تعداد مختلف در بالا، پایین یا اطراف موتور قرار می‌گیرد. این قطعه در کمپانی‌های مختلف با انواع گوناگونی تولید شده که نمونه هیدرولیکی و لاستیکی از انواع رایج آن است. پارگی دسته موتور و توجه به انواع آن اهمیت بالایی دارد. در واقع، انواع دسته موتور، شامل این دو دسته شده که تفاوت آن‌ها شامل متریال و طراحی می‌شود.

دسته موتور هیدرولیکی

دسته موتور هیدرولیکی نمونه گران و پیچیده این قطعه بوده که از سه قسمت تشکیل می‌شود. دو لایه فنر، یک سیال و یک بخش لاستیکی از جمله اجزای تشکیل‌دهنده آن هستند. دسته موتور هیدرولیکی از قابلیت‌های خود جهت دفع یا مهار ضربه استفاده می‌کند.

ویژگی هیدرولیکی از قطعه اشاره به لایه‌های روغن و فنر در میان خود دارد. در این نوع دسته موتور دو لایه فنر در کنار یکدیگر قلاب می‌شوند. این دو قطعه موجب جذب نیرو ضربات شده که ارتعاشات حاصل را به حداقل می‌رسانند. هنگام پارگی دسته موتور نیز باید به انواع این قطعه جهت جایگزین کردن آن توجه کنید.

دسته موتور لاستیکی

دسته موتور لاستیکی به دلیل مکانیزم ساده خود از قیمت مناسبی برخوردار است. این قطعه با توجه به ابعاد موتور در سایز و وزن متفاوت تولید می‌شود. جنس این قطعه از نوع پلاستیک انعطاف‌پذیر بوده که قابلیت جذب ارتعاشات و ضربات را دارد. دسته موتور لاستیکی را اغلب از جنس پلاستیک کاشتنی دانسته که از دوام بالایی برخوردار است.

قسمت لاستیکی این دسته موتور بین دو صفحه فلزی از جنس آهن یا چدن قرار می‌گیرد. یکی از این دو صفحه به بدنه یا شاسی موتور و صفحه دیگر به بلوک سیلندر پیچ می‌شود. در بررسی علائم مربوط به پارگی دسته موتور حتما به انواع آن توجه باشید. هر خودرو با توجه به نوع خود دسته موتور متفاوتی خواهد داشت.

پارگی دسته موتور خودرو چه نشانه‌هایی دارد؟

دسته موتور خودرو درصورت خرابی علائمی از خود نشان می‌دهد. توجه به این علائم اهمیت بالایی داشته و نباید نادیده گرفته شود. از جمله علائم خرابی یا پارگی دسته موتور شامل موارد زیر می‌شود.

ایجاد سروصدا

از جمله علائم متداول پارگی این قطعه ایجاد سروصدای اضافی است. صدایی مانند ضربه زدن یا هرنوع صدای عجیب و غریب هشداری جدی به منزله خرابی دسته موتور خواهد بود. هر سروصدایی قطعا با موتور ارتباط نداشته و باید فورا منشا آن را بررسی کنید.

لرزش

پایه موتور با توجه به نام خود جهت حفظ ایمنی در جای خود طراحی شده است. لرزش بیش از حد موتور از جمله علائم خرابی دسته موتور محسوب می‌شود. اثر کاهندگی لرزش توسط دسته موتور کاهش یافته که درصورت عدم انجام این کار باید به آن شک کنید.

عدم انطباق

از جمله نقش‌های مهم دسته موتور قرار دادن موتور به طور صحیح در یک راستای مشخص است. در پارگی دسته موتور، هنگام مشاهده افتادن موتور به یک سمت حتما نسبت به تعویض آن اقدام کنید. با بررسی مداوم موتور از زیر کاپوت از سلامت دسته موتور مطمئن شوید. در این صورت در زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهد شد.

شلنگ شکسته رادیاتور و تسمه

دسته موتور پاره به تسمه‌های فن یا شلنگ‌های رادیاتور آسیب وارد می‌کند. این اتفاق اغلب در سرعت‌های بالا رخ داده که خودرو در این شرایط با آسیب جدی مواجه می‌شود. اما بررسی مداوم تسمه و شلنگ‌های خودرو از لحاظ آسیب‌دیدگی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

آسیب به موتور

هنگام جدایی کامل دسته موتور از موتور، قسمت پشتیبانی از بین می‌رود. در پارگی دسته موتور، این امر پرش موتور از یک سوبه‌سوی دیگر و تغییر مکان آن را به دنبال دارد. سلامت موتور در اینصورت آسیب دیده و تکان و پرش‌های شدید نیز خطرات قابل توجهی ایجاد می‌کند.

چگونه از پارگی دسته موتور خودرو پیشگیری کنیم؟

بررسی مداوم دسته موتور از اهمیت بالایی برخوردار است. هنگام تعویض روغن موتور این قطعه را نیز مورد بررسی قرار دهید. دسته موتور اغلب از مقاومت مطلوبی برخوردار بوده و آسیب آن به پولوس‌ها در طولانی مدت اتفاق می‌افتد. به منظور تست این قطعه، یک نفر ترمز دستی را نگه داشته و با دنده نیم کلاچ کند. نفر دوم نیز وضعیت له‌شدگی لاستیک و بازی ماشین را کنترل می‌کند. با انجام این موارد از پارگی دسته موتور پیشگیری می‌شود.

نتیجه‌گیری نهایی

دسته موتور از جمله قطعات مهم و تکیه‌گاهی برای موتور خودرو است. این قطعه انواع مختلفی داشته که با توجه به مدل خودرو تعیین می‌شود. دسته موتور هنگام خرابی علائمی از خود نشان داده که باید سریعا نسبت به تعویض آن اقدام کنید. به منظور پیشگیری از پارگی دسته موتور نیز آن را مداوم مورد بررسی قرار دهید. جهت تهیه این قطعه به سایت رنو پخش مراجعه کرده و اقدام به ثبت سفارش کنید.  

برای خرید دسته موتور بالا راست ساندرو و دسته موتور پایین تالیسمان اورجینال به لینک آن مراجعه فرمایید

شما اینجا هستید: