رنوپخش در این مطلب قصد دارد شما عزیزان را در مورد علت صدای لنت بعد از تعویض راهنمایی کند؛ با ما همراه باشید.
ترمز از جمله قطعات مصرفی در خودرو بوده که اهمیت بالایی نسبت به ظاهر خود دارد. در ترمزگیریهای سریع و حساس، اهمیت لنت ترمز بیشتر دیده میشود. این قطعه امنیت سرنشینان را تامین کرده و جلوگیری از خسارات سنگین را به دنبال خواهد داشت.
لنت ترمز هر چند وقت یکبار نیازمند تعویض بوده و باید آن را مورد بررسی قرار دهید. سوت کشیدن لنت، صدای نو یا صدای لنت از جمله ایرادهای لنت پس از مدتی استفاده است. راننده باید پس از مشاهده این علامت لنت را مورد بررسی قرار داده و آن را تعویض کند.
در ادامه این مقاله به بررسی علت صدای لنت بعد از تعویض چیست میپردازیم.
اغلب صداهای لنت پس از تعویض طبیعی بوده و نشاندهنده مشکل خاصی نخواهد بود. اما درصورت افزایش این صدا به یک هفته باید به بررسی مشکل پرداخته و آن را رفع کنید. اما ابتدا به بررسی انواع لنت پرداخته تا هنگام مواجه با آنها آشنایی داشته باشید.
ترمزها درصورت سردی و معمولا در صبحگاه صدای جیغی را از خود انتشار میدهند. این صدا طبیعی بوده و به هیچ سرویسی نیاز ندارد. اما در برخی موارد افزایش این صدا به معنای فرسایش لنت بوده و باید لنتی جدید جایگزین کنید.
بنابراین از جمله موارد مورد بررسی در علت صدای لنت بعد از تعویض چیست اشاره به این نکته است.
این صدا هنگام ترمزگیری در خودروی درحال حرکت یا عدم ترمزگیری شنیده میشود. صدای جیغ بلند درصورت تماس نشانه روی لنت با دیسک نیز به گوش میرسد. به علاوه، تمام سیستمهای ترمز امکان تولید صدا در ترمزگیریهای زیاد در مکانهای مختلف را دارند.
صدای لنت در ترافیکهای سنگین و جادههای پر فراز و نشیب تولید میشود. در این شرایط دمای دیسک و لنت به مقدار زیاد بالا رفته و جیغ ترمز به دلیل تغییرات متالوژیکی است.
این تغییر در سطح دیسک یا لنت اتفاق افتاده که سطحی سخت بر روی لنت ایجاد میشود.
از دیگر موارد مورد بررسی در علت صدای لنت بعد از تعویض چیست صدای ناله حین توقف است. این صدا اغلب به دلیل لعابی یا شیشهای شدن سطح دیسک رخ میدهد. ترمزهای سنگین و متوالی از جمله دلایل آن بوده بوده که نشاندهنده زمان تعویض لنت خواهد بود.
سطح دیسک نیز هنگام شنیدن این صدا مجددا باید پرداخت شده و تعویض شود.
این صدا تنها یکبار حین ترمزگیری از سیستم تعلیق جلو شنیده میشود. این صدا نتیجه جابهجایی و حرکت لنت در جهت دوران دیسک است. هنگام فشردن محکم ترمز این صدا کاهش یافته و جهت رفع آن باید اموراتی را انجام دهید.
اطمینان از نصب صحیح لنت، گیره و shim از اهمیت بالایی برخوردار است. در بررسی علت صدای لنت بعد از تعویض چیست به این نکته توجه داشته باشید.
نویز چندگانه نیز تنها یکبار پس از روشن شدن موتور شنیده میشود. این صدا به سیستم خودآزمای ترمز ABS بستگی داشته و به تعمیر یا سرویس نیاز ندارد. بنابراین، صدای نویز چندگانه طبیعی بوده و در خودروها به صورت متفاوت بروز میکند.
خودروهای دیفرانسیل جلو یا عقب تفاوت بنیادین در سیستم انتقال قدرت دارند. از همین جهت، بر عملکرد سیستم ترمز تاثیر بالایی خواهند گذاشت. در طراحی سیستم خودرو دیفرانسیل جلو، اجزای سیستم کوچک و کم وزن هستند.
لذا دمپینگ موثری برروی سطح نویز اولیه نخواهد داشت. علت صدای لنت بعد از تعویض چیست به این موضوع نیز بستگی دارد. اجزای سیستم ترمز در خودروهای دیفرانسیل عقب اجزای سنگینی داشته و فریمهای آن نویز را جذب میکند.
در خودروهای دیفرانسیل جلو عمده عملیات ترمزگیری توسط ترمز جلو صورت میگیرد. این قضیه در خودروهای دیفرانسیل عقب عملکرد ضعیفتری دارد. از همین جهت دمای عملکرد در خودروهای دیفرانسیل جلو بالاتر بوده که افزایش درصد صدای لنت به دنبال خواهد داشت.
بیشتر بخوانید: لنت عقب چیست و چه وظیفه ای دارد؟
علت اصلی در صدای سوت کشیدن لنت به عوامل متعددی بستگی دارد. با مشاهده این عوامل باید سریعا نسبت به تعویض لنت خود اقدام کرده و نمونه جدید را جایگزین آن کنید. اما در بررسی علت صدای لنت بعد از تعویض چیست عوامل زیر نیز تاثیرگذار هستند.
وجود جسمی خارجی مانند شن، سنگ ریزه و غیره یکی از دلایل بروز صدای لنت است. این مواد بین لنت و دیسک گیر کرده و حین ترمزگیری بر روی دیسکها ساییده میشوند.
از همین جهت، صدای گوش خراشی تولید کرده که باید آنها را مورد بررسی قرار دهید.
ایجاد صدای مختلف از سیستم ترمز به دلیل استفاده از لنت نامرغوب و تقلبی است. برخی تولیدکنندگان در ساخت لنتها از ذرات فلزی و مواد ناخالص استفاده میکنند.
در پاسخ به سوال علت صدای لنت بعد از تعویض چیست استفاده از لنتهای نامرغوب نیز تاثیرگذار خواهد بود. ذرات ناخالص حین ترمزگیری به مرور با دیسک برخورد کرده و صدای سوت کشیدن را در ترمز ایجاد میکنند.
بنابراین، پیش از تهیه لنت ترمز حتما از اصالت کالای موردنظر اطمینان حاصل کنید. برخی افراد نیز به دلیل صرفهجویی در هزینههای خود لنتهای ارزان را مورد استفاده قرار میدهند. استفاده از این لنتها میزان خطر و احتمال آسیب به دیسک را افزایش خواهد داد.
از دیگر دلایل صدای لنت پس از تعویض، وجود خط بر روی دیسک ترمز است. دیسک ترمز خطدار، سوت کشیدن لنت را به خصوص هنگام تعویض آن به دنبال خواهد داشت. در علت صدای لنت بعد از تعویض چیست این مورد نیز بر صدای لنت موثر است.
در این شرایط، سطح دیسک باید توسط دستگاه تراش صاف شده تا امکان استفاده از آن وجود داشته باشد. البته درصورت ماندگاری اثر خط دیسک برروی لنت، باید توسط سمباده صاف شود. در این شرایط علت اصلی صدای لنت نو پس از تعویض برطرف خواهد شد.
هنگام خرابی یا اتمام مدت زمان بلبرینگها صدایی از متناوب به گوش میرسد. این صدا ضعیفتر از سوت یا جیغ بوده و شبیه به پچپچ شنیده خواهد شد. هنگام شنیدن این صدا نیز باید لنتهای خودرو را مورد بررسی قرار داده یا آنها را تعویض کنید.
از دیگر دلایل علت صدای لنت بعد از تعویض دیسک چرخ زنگ زده است. عدم استفاده طولانی مدت از خودرو امکان زنگ زدگی دیسک را افزایش داده و ترمزگیری را با مشکل مواجه میکند.
صدای لنت ترمز و لرزش خودرو هنگام ترمزگیری از جمله موارد مهم در دیسک چرخ زنگ زده است.
این اتفاق هنگام استفاده بیش از حد از ترمز رخ میدهد. حرکت در نقاط شیب دار، ترافیک شدید و غیره از جمله موارد تاثیرگذار بر داغی لنت است. این مورد اغلب با خنکی لنت و دیسک برطرف خواهد شد.
از همین جهت، داغی بیش از حد لنت را از دیگر دلایل صدای آن میدانند.
بروز مشکل در فنر، علت صدای لنت بعد از تعویض چیست خواهد بود. تماس و درگیری بین لنت و دیسک چرخ منجر به بروز و تولید صدا میشود. این صدا به صورت سوت کشیدن بوده که در مدت زمان طولانی اذیتکننده خواهد بود.
از همین جهت، هنگام مواجه با این صدا لنتهای خودرو و فنر را مورد بررسی قرار دهید.
به منظور رفع صدای لنت ترمز خودرو روشهای متفاوتی وجود دارد. با استفاده از این روشها، صدای لنت برطرف شده و دیگر صداهای نامربوط به گوش نخواهد رسید. در ادامه به برخی از راه حلهای موجود به منظور رفع صدای لنت ترمز میپردازیم.
ابتدا به علت صدای لنت بعد از تعویض چیست توجه داشته و سپس راه حل آن را مطالعه کنید.
در ابتدای تعویض لنت، تا هماهنگ شدن لنت با دیسک چندساعتی سوت خواهد کشید. دلیل این کار، عدم توانایی کالیپر در چسباندن سطح لنت به دیسک ترمز است. در این زمان فشار پیستون کالیپر به حاشیه لنت کمتر وارد شده و سوت میکشد.
پخ زدن یا چمفر موجب توزیع مناسب و فشار بهتر برروی لنت میشود. به علاوه، خروج گردوغبار و گاز لنت را به دنبال داشته و ارتعاشات را کاهش میدهد.
این صفحهها چند لایه بوده و در جذب صدا و ارتعاشات تولیدشده نقش مهمی دارند. در رفع علت صدای لنت بعد از تعویض چیست این مساله نقش مهمی خواهد داشت. ورقهها پشت لنت قرار گرفته و مانند بالشتک عمل میکنند.
شیمها نیز موجب کاهش ارتعاش بین لنت و کالیپر شده که صدای لنت را از بین میبرد.
تکنولوژی NRS از جمله تکنولوژیها جدید در ساخت برخی از لنتها است. این تکنولوژی منجر به چسبیدن برخی مواد به آهن لنت شده که موجب جلوگیری از تولید صدا میشود.
برجستهسازی رنگ پشت لنتها نیز مانند شیم ارتعاشات بین آهن و کالیپر را گرفته و نویز را کاهش میدهد. از دیگر روشهای رفع صدای لنت شامل موارد زیر میشود.
علت صدای لنت بعد از تعویض چیست به عوامل متعددی بستگی دارد. شناسایی این عوامل و تلاش برای رفع آنها نیز اهمیت بالایی برخوردار است. پس از رفع این مشکلها لنتها صدایی از خود تولید نکرده و وظیفه خود را انجام خواهند داد.
سرویس و تعویض به موقع لنتها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. جهت خرید و سفارش لنت ترمز و انواع قطعات یدکی به سایت رنو پخش مراجعه کنید.
رنوپخش امیدوار است با خواندن این مطلب اطلاعات لازم را در مورد علت صدای لنت بعد از تعویض کسب کرده باشید.
برای خرید محصولات زیر روی آن کلیک کنید:
برای ورود به تلگرام رنوپخش اینجا را لمس کنید.
برای ورود به اینستاگرام رنوپخش اینجا را لمس کنید.