۷۸۹ بازدید
0دیدگاه

رنوپخش در این مقاله به جواب سوال گیربکس چیست میپردازد.

تمام خودروها به منظور حرکت، نیازمند عاملی جهت تولید نیرو و عامل دیگر جهت انتقال آن هستند.

تولید نیرو در موتور خودرو یا پیشرانه، منجر به حرکت خودرو می‌شود. انتقال دهنده نیرو نیز سیستمی

متشکل از قسمت‌های مختلف است. این سیستم عملیات انتقال نیرو به صورت مداوم و در کنار یکدیگر را انجام می‌دهد.

نیروی تولیدی توسط پیشرانه باید توسط سیستم انتقال دهنده به چرخ‌های خودرو منتقل شود. کلاچ، دیفرانسیل و جعبه دنده

از قسمت‌های مهم سیستم انتقال قدرت هستند. جعبه دنده در میان اجزای سیستم انتقال قدرت اهمیت بالایی دارد. اهمیت این قسمت

از خودرو را در حد موتور یا مولد نیرو می‌دانند. جعبه دنده را اصطلاحا گیربکس نیز گفته که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

 

گیربکس چیست و چه وظایفی دارد؟

گیربکس اتومات

 

برای جواب به سوال گیربکس چیست با رنوپخش همراه باشید.

گشتاور تولید شده در موتور متناسب با نیاز خودرو باید به چرخ‌ها انتقال یابند. کنترل و تنظیم قدرت حاصل از موتور توسط جعبه دنده صورت می‌گیرد.

جعبه دنده به راننده اجازه کنترل خودرو در سرعت و شرایط متفاوت را می‌دهد. تمام موتورها قادر به تولید میزان خاصی از گشتاور و توان هستند.

اما از طریق جعبه دنده، امکان رسیدن به سرعت دلخواه بدون افزایش دور موتور وجود دارد.
از جمله وظایف گیربکس شامل موارد زیر می‌شود.

 

1- جلوگیری از بروز سرعت‌های ناخواسته

از جمله وظایف گیربکس پیشگیری از سرعت‌های ناخواسته است. جعبه دنده، اختیار خودرو را در شرایط بد جاده‌ای مانند سراشیبی و غیره کاملا در اختیار راننده قرار می‌دهد.

 

2- تنظیم جهت حرکت اتومبیل

کنترل جهت حرکت خودرو به عقب یا جلو از طریق جعبه دنده کنترل می‌شود. این قطعه، به خودرو قدرت حرکت معکوس نیز می‌دهد.

 

3- فعالیت موتور بدون نیاز به حرکت اتومبیل

در برخی موارد فعال بودن موتور خودرو بدون حرکت آن نیاز است. با بهره‌گیری از جعبه دنده این امکان فراهم شده و از انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها جلوگیری می‌کند.

 

 

اجزای گیربکس و عملکرد آن‌ها

 

گیربکس دستی

 

جعبه دنده‌ ها به اندازه اهمیت خود از اجزای مختلفی تشکیل می‌شوند. قسمت مهم گیربکس، چرخ دنده بوده که با توجه به نوع جعبه دنده

در جنس و اشکال مختلفی وجود دارد. در ساختمان جعبه دنده، تعداد بالایی از چرخ دنده بر روی یکدیگر سوار می‌شوند. با توجه به

فعالیت هریک از آن‌ها، میزان گشتاور انتقالی و قدرت تعیین می‌گردد. هریک از چرخ‌دنده‌ها بیانگر یکی از دنده‌های روی دسته دنده هستند.

بهره‌گیری از چرخ دنده در تمام جعبه دنده‌ ها ثابت بوده و فقط نوع و تعداد آن تغییر می‌کند. دوچرخه دنده‌ای، تصوری از چرخ‌ دنده‌های داخل جعبه دنده

به شما می‌دهد. در این میان، جعبه دنده اجزای دیگری نیز داشته که اهمیت کمتری دارند. از دیگر اجزای مربوط به گیربکس خودرو شامل موارد زیر می‌شود.

 

1- پوسته جعبه دنده

جنس از چدن ریخته‌گری بوده و چرخ دنده، یاتاقان جعبه دنده و محورها را در خود جای می‌دهد.

 

2- شافت ورودی

این قسمت به شافت کلاچ نیز معروف بوده و به عنوان محور محرک جعبه دنده محسوب می‌شود. این محور به چرخ دنده‌ای در قسمت ورودی متصل بوده و از طریق کلاچ با موتور ارتباط دارد.

 

3- شافت واسط

شافت واسط با عنوان محور زیر شناخته شده و وظیفه انتقال گشتاور از محور محرک به متحرک را برعهده دارد. بر روی شافت واسط

تعدادی چرخ دنده تعبیه شده که با محور یک‌پارچه هستند. چرخ دنده‌های مورد استفاده در شافت واسط گیربکس اندازه‌های متفاوتی دارند.

از دیگر اجزای تعبیه‌شده در جعبه دنده شامل موارد زیر می‌شود:

 

  • شافت خروجی

  • یاتاقان

  • دسته دنده

  • میل ماهک

  • ماهک

  • کشویی دنده

  • دنده برنجی

  • کاسه نمد


بیشتر بخوانید: مهم‌ترین علل خرابی گیربکس

 

انواع گیربکس

جعبه دنده

با پیشرفت علم و تکنولوژی، این سیستم دستخوش تغییرات بسیاری قرار گرفته است. هم اکنون، سه دسته بزرگ از جعبه دنده در دنیا وجود دارد.

دستی، اتوماتیک یا خودکار و نیمه خودکار از جمله آن‌ها هستند. در ادامه به شرح بیشتر انواع جعبه دنده می‌پردازیم.

1- جعبه دنده دستی

این دسته از جعبه دنده‌ها نیازمند درگیری کلاچ با موتور از طریق فشردن پدال توسط راننده هستند. تعویض دنده در خودروهای با گیربکس دستی

با استفاده از دنده انجام می‌شود. کنترل خودرو در این مدل کاملا در دست راننده بوده و به تمایل خود سرعت را کاهش یا افزایش می‌دهد.
جعبه دنده‌های دستی در انواع زیر در بازار موجود است:

  • گیربکس‌های ترتیبی
  • گیربکس‌های غیر ترتیبی

2- جعبه دنده اتوماتیک

بهره‌گیری از این دسته از گیربکس‌ها ساده و راحت بوده و مهارت بالایی در رانندگی نیاز ندارد. جهت استفاده از آن تنها با قراردادن دنده در حالت رانندگی و فشردن پدال گاز خودرو حرکت می‌کند.

این سیستم پیچیدگی‌های فراوانی داشته و پدال کلاچ از آن حذف خواهد شد. دنده مناسب برای راننده و خودرو توسط گیربکس اتوماتیک انجام می‌شود.

گیربکس‌های اتوماتیک نیز انواع مختلفی داشته که شامل موارد زیر است:

    • گیربکس‌های خودکار سیاره‌ای

    • گیربکس‌های AMT

    • گیربکس‌های پیوسته متغیر CVT

    • گیربکس‌های دو کلاچه یا DCT

3- جعبه دنده نیمه خودکار

این قطعه منوتیک نیز نامیده شده و عملیات تعویض دنده ساده‌تر از نوع دستی و کارآمدتر از اتوماتیک است. عملیات تعویض دنده در آن به صورت خودکار انجام شده اما امکان کاهش یا افزایش دنده‌ها را به راننده می‌دهد.

جعبه دنده خودکار معمولی دسته میانی خود چهار حالت خلاص، حرکت، عقب و پارک دارد. اما در برخی از آن‌ها اهرم تعویض دنده در پشت غربیلک فرمان قرار می‌گیرد. این گیربکس امکان کنترل سرعت دنده همراه با کاهش یا افزایش آن را در
اختیار راننده قرار می‌دهد. جعبه دنده نیمه خودکار با اسامی مختلفی تولید و به بازار عرضه شده است.

از جمله انواع رایج جعبه دنده نیمه خودکار شامل موارد زیر می‌شود:

 

  • گیربکس‌های تیپ ترونیک

  • گیربکس‌های تیپ ترونیک S

  • گیربکس‌های شیفت ترونیک

با توجه به موارد فوق، اکنون با انواع جعبه دنده‌ ها آشنا شده‌اید. هریک از این موارد به تنهایی کاربردهایی داشته که هنگام خرید خودرو باید به آن‌ توجه داشته باشید.

درصورت بروز خرابی نیز باید سریعا به تعمیرگاه نزدیک جهت تعمیر آن مراجعه کنید.

 

نتیجه‌گیری نهایی

جعبه دنده یا گیربکس از جمله قسمت‌های مهم در سیستم خودرو محسوب می‌شود. جعبه‌دنده وظیفه مهمی در خودرو انجام داده که منجر به انتقال نیرو به چرخ‌ها و در مجموع حرکت خودرو می‌گردد.

این قطعه در سه نوع متفاوت در بازار موجود بوده که هریک کارایی متفاوت خود را دارند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و سفارش انواع قطعات یدکی خودروهای رنو به سایت رنوپخش مراجعه کنید.

امیدواریم با خواندن این مطلب به جواب سوال گیربکس چیست رسیده باشید.

برای خرید گیربکس ال نود و گیربکس ساندرو به لینک آن مراجعه فرمایید.

 

از طریق شماره تلفن های زیر می توانید با ما در ارتباط باشید.

021-33950976

021-33969813

برای ورود به تلگرام رنوپخش اینجا را لمس کنید.

برای ورود به اینستاگرام رنوپخش اینجا را لمس کنید.

 

 

شما اینجا هستید: