۳۲۷ بازدید
0دیدگاه

رنوپخش در این مطلب قصد دارد شما عزیزان را در مورد تاثیر نوع لنت بر ایجاد صدا راهنمایی کند؛ با ما همراه باشید.

ترمز از جمله قسمت‌های مهم در خودرو بوده که عدم عملکرد مناسب آن خطرات مالی و جانی به همراه دارد. توجه به سلامت ترمزها و سرویس به موقع آن از اهمیت بالایی برخوردار است. لنت نیز از جمله اجزای سیستم ترمز بوده که نقش مهمی را ایفا می‌کند.

این قطعه عمر مشخصی داشته و با توجه به کیلومترهای معین باید تعویض شود. به علاوه، لنت ترمز در صورت خرابی علائمی از خود بروز داده که نشان‌دهنده خرابی آن است. یکی از این علائم ایجاد صدا بوده که در ادامه مقاله تاثیر نوع لنت بر ایجاد صدا را بررسی می‌کنیم.

 

انواع لنت

لنت ترمز خودرو مانند سایر محصولات به مرور زمان دچار تحولات بسیاری شده است. پیشرفت تکنولوژی، تعیین استاندارد جدید در زمینه ایمنی یا محیط زیست از جمله موارد تاثیرگذار بر تحول لنت‌ها هستند.

از همین جهت، انواع مختلفی داشته که پرکاربردترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود.

 

لنت ترمز اورگانیک

لنت ترمز اورگانیک با توجه به نام خود دوست‌دار محیط زیست بوده و فاقد آزبست است. مواد مورد استفاده در ساخت این لنت ضررری برای محیط زیست نداشته و طبیعی هستند. اما عمر این لنت‌ها به سرعت تمام شده و نیاز به تعویض خواهند داشت.

تاثیر نوع لنت بر ایجاد صدا در نمونه اورگانیک به خوبی دیده می‌شود. به طور کلی این لنت دوام چندانی نداشته و برای تردد بالا در مسیر مناسب نیست.

 

لنت ترمز سرامیکی

لنت ترمز سرامیکی، محصولی از نتیجه آخرین تکنولوژی و دانش دنیا است. این لنت فاقد ذرات سمی بوده و در شرایط جوی متفاوت عملکرد مناسبی از خود نشان می‌دهد.

لنت سرامیکی بر اثر گرما گیرایی بهتری داشته و ایمنی بالاتری رقم می‌زند. طول عمر این لنت بالاتر از سایر لنت‌ها بوده و دوام بالایی دارد. لنت ترمز سرامیکی برای تمام مدل‌های خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

لنت ترمز نیمه فلزی چیست؟

این لنت را با عنوان کم فلز، نیمه زینتری یا نیمه متالیک می‌شناسند. تاثیر نوع لنت بر ایجاد صدا در نمونه نیمه فلزی یا ایجاد بوی ترمز، از جمله معایب آن محسوب می‌شود.

این لنت از ترکیب مواد سایشی تولید شده که مقداری فلز نیز در ساخت آن به کار رفته است. لنت نیمه فلزی محبوبیت چندانی نداشته و کشورهای پیشرفته استفاده‌ای از آن ندارند.

 

پارامترهای مربوط به ایجاد صدا در لنت

لنت‌ها تنوع بالایی داشته و ترکیبات موجود در آن بر ایجاد صدای لنت تاثیرگذار خواهند بود. از همین جهت، ابتدا باید با انواع لنت آشنایی داشته تا نمونه‌های فاقد ایجاد صدا را شناسایی کنید. برخی از پارامترهای مربوط به ایجاد صدا در لنت شامل موارد زیر می‌شود.

 

لنت نیمه فلزی

همانطور که اشاره شد، تاثیر نوع لنت بر ایجاد صدا در نمونه نیمه فلزی به خوبی مشاهده می‌شود. این مسئله به دلیل سختی بالای لنت ترمز نیمه فلزی نسبت به لنت‌های غیر آزبستی است. ترکیبات فلزی این لنت، هنگام ترمزگیری صدایی مانند جیغ را ایجاد خواهد کرد.

 

مقدار Filler و Binder

میزان این مواد نیز در ماده اصطکاکی لنت تفاوت چشم‌گیری در میزان صدای لنت ایجاد خواهند کرد. در این شرایط افزودن کربن، گرافیت و ترکیبات بهبوددهنده لاستیک در کاهش صدا تاثیرگذار هستند. برنج نیز ارتعاشات را رفع کرده و موجب نظافت دیسک و کاسه چرخ می‌شود.

 

شکل هندسی

در تاثیر نوع لنت بر ایجاد صدا، شکل هندسی نیز موثر خواهد بود. لنت‌هایی با گوشه‌های پیج خورده بر روی دیسک ترمز بدون ایجاد ارتعاش لغزیده و منجر به بروز صدا می‌شود. به علاوه، لنت‌های چاکدار نیز فرکانس لنت‌های مرتعش را تغییر داده و صدایی در لنت ایجاد می‌کنند.

 

پوشش لنت‌ها

برخی لنت‌ها از پوشش ویژه‌ای برخوردار بوده که به سطح دیسک انتقال می‌یابد. لنت‌های فاقد این پوشش، صدایی را هنگام ترمزگیری ایجاد خواهند کرد. از همین جهت، هنگام خرید و شناسایی لنت موردنظر حتما به این نکته توجه داشته باشید.

 

تجمع گرد لنت

در برخی موارد، صدای لنت ناشی از انباشته شدن گرد لنت بین کاسه چرخ و لنت است. تاثیر نوع لنت بر ایجاد صدا به دلیل تجمع گرد لنت نیز رخ می‌دهد. جهت رفع این مشکل گردوغبار ناشی از لنت را از کفشک، صفحه پشت بند لنت و اجزای آن پاک کنید.

 

تاثیر دیفرانسیل جلو یا عقب بر صدای ترمز

در طراحی خودروهایی با دیفرانسیل جلو به دلیل جرم کمتر، تاثیر صدای کمتری خواهد داشت. درحالی‌که فریم‌های بزرگ در دیفرانسیل عقب بر جذب نویز اولیه تاثیر بالایی دارند. خودروهای دیفرانسیل جلو صدای بیشتری نسبت به دیفرانسیل عقب ایجاد می‌کنند.

 

موارد مورد استفاده در لنت ترمز

در ساخت لنت ترمز، از موادی استفاده شده که در کیفیت انواع لنت موثر خواهد بود. در ساخت برخی لنت‌ها به دلیل استفاده از مواد خاص صدایی ایجاد نشده و فاقد صدا خواهند بود.

از همین جهت، تغییر ساختار مواد مصرفی در لنت از جمله روش‌های حذف صدا در لنت است.

 

پودر فلز

پودر فلز به منظور ارتقا مقاومت مواد در برابر عواملی مانند دما و سایش به ترکیب لنت اضافه می‌شود. این ماده بر تاثیر نوع لنت بر ایجاد صدا نقش مهمی دارد. با افزودن این ماده، صدای لنت کاهش یافته یا کاملا از بین خواهد رفت.

هنگام خرید لنت به ترکیبات سازنده آن و برخورداری از پودر فلز توجه داشته باشید.

 

استفاده از مقیدکننده‌ها

مقیدهای Binder چسب‌هایی بوده که مواد اصطکاکی را کنار یکدیگر نگه می‌دارد. رزین phenolic از رایج‌ترین انواع آن بوده که جهت رفع صدای لنت در ترکیبات آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Filler نیز تراشه لاستیکی بوده که به میزان کم جهت کاهش صدای لنت به ترکیبات آن افزوده می‌شود. سایر مواد مورد استفاده در ترکیبات لنت، مواد اصطکاک‌زا مانند گرافیت، سرب، روی، برنج و آلومینیوم است.

پرکننده‌ها نیز در تاثیر نوع لنت بر ایجاد صدا نیز نقش مهمی خواهند داشت. بنابراین، هنگام خرید انواع لنت به ترکیبات سازنده آن توجه کنید. درنظر داشتن این موارد صدای لنت را کاهش داده یا از بروز آن جلوگیری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین مارک لنت ترمز ساندرو

 

نتیجه‌گیری نهایی

لنت از اجزای مهم در سیستم ترمز بوده که در ترمزگیری نقش مهمی دارند. این قطعه پس عمر مشخصی داشته و پس از مدتی استفاده باید تعویض شود. از جمله عوامل فرسایش لنت ایجاد صدا بوده که نیازمند تعویض لنت خواهید بود.

عوامل متغیری بر ایجاد صدا در لنت تاثیرگذار بوده که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله با تاثیر نوع لنت بر ایجاد صدا آشنا شده باشید.اگر قصد خرید محصولات زیر را دارید به لینک آن مراجعه فرمایید.

رنوپخش امیدوار است با خواندن این مطلب اطلاعات مورد نیاز در مورد تاثیر نوع لنت بر ایجاد صدا را کسب کرده باشید.

لنت جلو تالیسمان

لنت جلو داستر

 

 

 

از طریق شماره تلفن های زیر می توانید با ما در ارتباط باشید.

021-33950976

021-33969813

 

برای ورود به تلگرام رنوپخش اینجا را لمس کنید.

برای ورود به اینستاگرام رنوپخش اینجا را لمس کنید.

 

شما اینجا هستید: