رنوپخش در این مطلب قصد دارد شما عزیزان را در مورد تعویض لنت عقب خودرو  راهنمایی کند.

خودرو متشکل از قطعات مختلفی بوده که برخی از آن‌ها در حرکت و برخی دیگر در ترمز وظایفی دارند. تمام قطعات خودرو در مجموع موجب انتقال نیرو به آن می‌شوند. از همین جهت، اهمیت قطعات خودرو و بررسی مداوم آن‌ها را نباید نادیده بگیرید.

یکی از این قطعات لنت ترمز بوده که نقش مهمی در ترمزگیری خودرو دارد. لنت ترمز، در چرخ‌های جلو و عقب خودرو قرار گرفته که مانند سایر قطعات از مدت زمان مشخصی برای مصرف برخوردار است.

در ادامه آیا تعویض لنت عقب خودرو قبل از سفر ضروری است را بررسی خواهیم کرد.

 

چه زمان تعویض لنت عقب خودرو ضروری است؟

لنت ترمز پس از مدتی استفاده علائمی از خود نشان می‌دهد. این علائم نشا‌ن‌دهنده فرسایش لنت بوده که باید فورا نسبت به عوض کردن آن اقدام کنید. لنت عقب و جلو مدت زمان مشخصی در استفاده داشته که پس از مدتی دچار فرسایش می‌شوند.

زمان تعویض لنت عقب با مشاهده موارد زیر باید صورت بگیرد.

 

1- لرزش پدال ترمز

هنگام رانندگی به منظور ایست خودرو باید پدال ترمز را فشار دهید. در برخی موارد امکان لرزش پدال با فشردن آن وجود دارد. این مورد نشانه اتمام لنت بوده که زمان فرا رسیدن تعویض آن را گوشزد می‌کند.

در بررسی آیا تعویض لنت عقب خودرو قبل از سفر ضروری است لرزش پدال را درنظر داشته باشید. استهلاک آن نیز از دیگر نشانه‌های آن بوده که باید با نمونه جدید جایگزین شود.

بنابراین، لرزش پدال ترمز نخستین نشانه اتمام لنت عقب است. این لرزش در تمام خودروهای قدیم، جدید، داخلی یا خارجی هنگام اتمام لنت رخ می‌دهد.

 

2- فرمان خودرو و نامیزان شدن آن

خارج شدن فرمان خودرو از تنظیم دلایل مختلفی داشته که یکی از آن‌ها فرسایش لنت ترمز است. با فشردن پدال ترمز، فرمان خودرو به سمت خاصی متمایل شده و کشش می‌یابد.

این دلیل اصلی اتمام لنت نبوده اما به منظور اطمینان آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. با توجه به سوال آیا تعویض لنت عقب خودرو قبل از سفر ضروری است باید به فرمان نیز توجه کنید.

 

3- انتشار صدا از لنت هنگام رانندگی

در برخی موارد، هنگام رانندگی در خودرو صدای غیرعادی و سوت‌های مکرر را خواهید شنید. این سروصدا ناشی از اتمام لنت بوده که درصورت مشاهده این مورد باید سریعا آن را جایگزین کنید.

عدم تعویض به موقع، آسیب جدی به دیسک‌های خودرو وارد خواهد کرد. به علاوه، کم توجهی به این موضوع خسارت‌های مالی بسیاری در پی خواهد داشت. در سیستم ترمز برخورد آهن با آهن رخ داده که با دیسک در تماس مستقیم است.

در این حالت دیسک از حالت صاف خود خارج شده و بروی آن خط انداخته می‌شود. هنگام بررسی آیا تعویض لنت عقب خودرو قبل از سفر ضروری است به انتشار صدا توجه کنید. آسیب به دیسک هنگام تعویض لنت جدید نیز در مدت کوتاه به آن آسیب وارد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: تاثیر نوع لنت بر ایجاد صدا

 

4- فعال شدن چراغ هشداردهنده

چراغ هشداردهنده به دلایل مختلفی روشن شده که سرنخ تمام آن‌ها ریشه در سیستم ترمز دارد. از جمله دلایل فعال شدن چراغ هشداردهنده شامل موارد زیر می‌شود:

  • اتمام لنت ترمز و فرارسیدن زمان تعویض آن

  • قطعی سیم لنت ترمز چرغ و عدم ارسال سیگنال به ECU خودرو

  • کاهش روغن ترمز و احتمال نشتی آن

  • خرابی شاسی برروی تفنگی ترمز دستی یا بالا بودن ترمز دستی

اشاره به آیا تعویض لنت عقب خودرو قبل از سفر ضروری است به چراغ هشدار توجه داشته باشید. اغلب خودروهای قدیمی فاقد این چراغ بوده و باید لنت‌ها را مداوم مورد بررسی قرار دهید. درصورت وجود ایراد نیز آن را با نمونه جدید تعویض کرده و پشت گوش نیندازید.

 

5- کاهش بیش از حد سطح روغن ترمز

هنگام کاهش بیش از حد سطح روغن ترمز و عدم نشتی آن، باید لنت‌ها را مورد بررسی قرار دهید. جلو رفتن پیستون در سیستم ترمز با پر شدن روغن در پشت پیستون همراه است. این موضوع، کاهش سطح بالایی از روغن در مخزن مربوطه را به دنبال خواهد داشت.

از همین جهت، هنگام مواجه با این قضیه، لنت را حتما بررسی کنید. کاهش سطح روغن در بررسی آیا تعویض لنت عقب خودرو قبل از سفر ضروری است اهمیت دارد.

 

6- بالا آمدن بیش از حالت عادی ترمز دستی

از جمله علائم مهم در زمان تعویض لنت ترمز، بالا آمدن بیش از حد ترمز دستی است. درصورت عدم رفع این مشکل پس از ریگلاژ، باید لنت بررسی شده و جایگزین شود. بنابراین، این نکته را در علائم تعویض لنت عقب درنظر داشته باشید.

به‌طور کلی، با مشاهده موارد زیر باید لنت را مورد بررسی قرار داده و درصورت نیاز آن را تعویض کنید.

    • سائیدگی لنت تا آخر
  • شنیدن صدای لنت هنگام ترمزگیری

  • پدال‌گیری تا آخرین حد ممکن

  • کاهش قدرت ترمزگیری

  • شکستگی لنت‌ها به دلیل حرارت بالا

بنابراین، در پاسخ به آیا تعویض لنت عقب خودرو قبل از سفر ضروری است باید به این نکات توجه کنید. تمام عوامل فوق، نشان دهنده زمان تعویض لنت عقب هستند. با مشاهده این عوامل لنت را مورد بررسی قرار داده و درصورت نیاز آن را تعویض کنید.

در این میان عواملی منجر به فرسایش لنت شده که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

 

چه مواردی زمان تعویض لنت عقب را جلو می‌اندازد؟

در این میان، مواردی موجب کاهش عمر لنت ترمز می‌شوند. با انجام این موارد عمر لنت کاهش یافته و زمان تعویض لنت عقب را جلو می‌اندازد. از همین جهت، با عدم انجام این نکات و رعایت برخی موارد کمکی به افزایش لنت‌های ترمز خواهید کرد.

در بررسی آیا تعویض لنت عقب خودرو قبل از سفر ضروری است به این نکات توجه کنید.

 

1- استفاده همزمان از پدال ترمز و پدال گاز

برخی از رانندگان در سرعت‌های بالا جهت کنترل سرعت همزمان پدال ترمز و گاز را فشار می‌دهند. این کار سائیدگی لنت‌ها را به دنبال داشته که در این حالت فشار بالایی به لنت وارد می‌شود. عمر مفید لنت‌ها با رعایت این مورد افزایش خواهد یافت.

 

2- رانندگی با سرعت بالا

رانندگی با سرعت بالا نیز فرسایش لنت‌ها را به دنبال خواهد داشت. هزینه نگهداری اتومبیل با رانندگی سرعتی افزایش می‌یابد. در بررسی آیا تعویض لنت عقب خودرو قبل از سفر ضروری است رانندگی ایمن را درنظر داشته باشید.

فشار ورودی به ترمز خودرو به خصوص لنت‌ها افزایش یافته و منجر به فرسایش آن‌ها می‌شود.

 

3- رانندگی در مسیر پرترافیک

گرفتاری در ترافیک‌های شهری نیز دلیلی بر اتمام زودهنگام لنت‌های ترمز است. گرفتاری لنت‌ها در ترافیک‌های شهری بسیار بالا بوده و اتمام سریع لنت ترمز را به دنبال دارد. در این حین ترمز اتومبیل تحت فشار بوده و لنت را با مشکل مواجه می‌کند.

از همین جهت، از ترمز مداوم در مسیرهای پر ترافیک جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: انواع لنت ترمز خودروها

 

4- رانندگی در مسیرهای سربالایی و سرپایینی

رانندگی طولانی مدت در مسیرهای سربالایی و سرپایینی تعویض لنت عقب را جلو می‌اندازد. توجه به آیا تعویض لنت عقب خودرو قبل از سفر ضروری است به رانندگی در این مسیرها بستگی دارد.

رانندگان به منظور کنترل سرعت خود، مجبور به استفاده مداوم از ترمز خواهند بود. در برخی موارد بوی لنت ترمز منتشر شده یا دودی از آن خارج می‌شود. این مورد نشانه‌ای بر اتمام لنت ترمز بوده که لنت‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند.

بنابراین، رانندگی طولانی مدت در مسیرهای نامناسب علتی بر اتمام لنت ترمز عقب و جلو خواهد بود.

 

5- پایین بودن کیفیت لنت‌ها

پایین بودن کیفیت لنت‌ها نیز زمان تعویض آن را جلو می‌اندازد. اما با خرید لنت‌های باکیفیت و مرغوب، از بروز این مشکل جلوگیری خواهید کرد.

توجه به آیا تعویض لنت عقب خودرو قبل از سفر ضروری است به کیفیت پایین لنت نیز بستگی دارد.  بهره‌گیری از این لنت‌ها کاهش بازدهی سیستم ترمز را به دنبال خواهد داشت. از همین جهت، با پرداخت مبلغ بیشتر لنت‌های باکیفیت‌تری خریداری می‌کنید.

 

6- بروز عیب یا کج شدن روتور 

روتور، با عنوان یکی از اجزای اصلی در سیستم ترمز درنظر گرفته می‌شود. در واقع لنت ترمز براثر تماس مداوم با روتور، موجب توقف خودرو شده که نقش اساسی در ترمز دارد.

امکان کج شدن این قطعه بر اثر سانحه یا کهنگی وسیله نقلیه وجود داشته که نکته‌ای مهم است. فرسایش روتور با فرسایش لنت در رابطه مستقیم بوده از جمله موارد جدی در این زمینه خواهد بود.

با بررسی آیا تعویض لنت عقب خودرو قبل از سفر ضروری است به این نکته توجه کنید. هنگام کشیده شدن خودرو به یک سمت هنگام ترمزگیری، ابتدا روتور سیستم ترمز را مورد بررسی قرار دهید. این نکته عاملی مهم در جلو انداختن زمان تعویض آن است.

 

نکات تعویض لنت عقب

پیش از تعویض لنت عقب، به این نکات توجه داشته باشید:

  • شناسایی نوع خودرو براساس دیفرانسیل

  • چک کردن ترمزها

  • آگاهی از علائم اتمام لنت

  • انجام مراحل مقدماتی جهت تعویض لنت

  • تعویض لنت ترمز

بیشتر بخوانید: علت صدای لنت بعد از تعویض چیست؟

انجام هریک از این موارد پیش از تعویض لنت عقب خودرو ضروری است. از همین جهت توجه به آن‌ها اهمیت بالایی داشته و باید به آن‌ها توجه کنید. در پاسخ به سوال آیا تعویض لنت عقب خودرو قبل از سفر ضروری است باید بگوییم بررسی آن ضروری‌تر است.

 

نتیجه‌گیری نهایی

لنت ترمز عقب، عضوی مهم در سیستم ترمز خودرو محسوب می‌شود. این قطعه وظایف مهمی برعهده داشته که باید سلامت آن را با رعایت نکاتی مدنظر داشته باشید.

در این مقاله به بررسی آیا تعویض لنت عقب خودرو قبل از سفر ضروری است پرداختیم.

رنوپخش امیدوار است با خواندن این مطلب اطلاعات مورد نیاز در مورد تعویض لنت عقب خودرو را به دست آورده باشید.

برای خرید محصولات زیر روی لینک کلیک کنید:

لنت عقب تالیسمان

لنت عقب داستر

لنت جلو ال نود

 

 

از طریق شماره تلفن های زیر می توانید با ما در ارتباط باشید.

021-33950976

021-33969813

برای ورود به تلگرام رنوپخش اینجا را لمس کنید.

برای ورود به اینستاگرام رنوپخش اینجا را لمس کنید.

شما اینجا هستید: