ترمز دستی یکی از سیستم‌های مهم در خودرومی باشد . و به  شما کمک می‌کندتا  خودرو را با خیال راحت  در سراشیبی‌ها پارک کنیدو همچنین از وارد شدن بار اضافی به گیربکس  نیزجلوگیری کرده و مانع از خرابی آن می‌شود.زمانی که ترمز دستی را می‌کشید، سیمی که به ترمزهای عقب متصل است را فعال می‌کند. در کنار این سیم  یک سوییچ نیز وجود دارد که وضعیت ترمز را  مورد بررسی قرار میدهد و رانندها از طریق چراغ موجود در صفحه آمپر، از وضعیت آن مطلع میشوند. چراغ ترمز دستی هنگامی که ترمز بالا است روشن میشود و در غیر این صورت باید خاموش شود. اما بعضی اوقات ایراداتی در این سیستم به وجود می اید  که باعث می‌شوند که چراغ خاموش نشود. در ادامه به بررسی دلایل رایج  روشن ما‌ندن این چراغ می‌پردازیم.

خراب بودن سوییچ ترمز دستی

یکی از دلایل رایج  روشن ماندن چراغ ترمز دستی، خرابی سوییچ آن است. برای بررسی  خرابی این سوییچ می‌توانید زمانی که ترمز پایین است، اهرم را  تکان دهید. اگر چراغ خاموش شد (یا حتی لحظه‌ای خاموش شد و دوبارهخاموش شد)، احتمالا مشکل از سوییچ است و باید تعویض گردد.

اهرم به طور کامل پایین نمی‌آید

اعمال فشارهای اندک  روی سیم ترمز دستی نیز می‌تواند یکی از دلایل روشن شدن چراغ شود. پس مطمئن شوید  که ترمز دستی به طور کامل پایین آمده است و ترمز درگیر نیست.

خراب بودن  ترمزها

گاهی  خود سیم و سوییچ مشکلی ندارند و مشکل از خود ترمز است. اگر با پایین آوردن کامل اهرم نی ترمز دستی آزاد نشود، چراغ روشن می‌ماند و ترمزها باید مورد بررسی قرار بگیرند.

کم بودن روغن ترمز

 

چراغ ترمز دستی فقط یک کاربرد ندارد و برای هشدار دادن سطح روغن ترمز هم طراحی شده است.پس اگر سطح روغن از میزان مشخصی کم تر شود، چراغ روشن می‌شود.این امکان نیزوجود دارد که در پیچ‌ها با جابه‌جا شدن سطح روغن، چراغ ترمز روشن و خاموش شود.

خراب بودن سنسور سطح روغن ترمز

معمولا یک سنسور یا داخل مخزن روغن ترمز قرار دارد یا روی در این مخزن که سطح روغن را مشخص می‌کند. اگر برای این سنسور مشکلی بوجود بیاید مشکلی مشابه مورد قبلی به وجود می‌آید و سنسور باید تعویض شود.

مشکل در فشار روغن

اگر فشار روغن تنظیم نباشد، این احتمال وجود داردکه یکی از ترمز‌ها قوی‌تر از ترمز دیگر عمل کند و در  زمان ترمزگیری نیز خودرو به یک سمت کشیده خواهد شد. در چنین حالتی امکان روشن شدن چراغ ترمز وجود دارد.

طریقه تعمیر

 

برای انجام تعمیرات معمولا یک مکانیک قطعه های مختلف سیستم ترمز را بررسی می‌کند تا ایراد را پیدا کند. معمولا سوییچ،اهرم، مخزن روغن ترمز و لنت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیردو کدهای موجود در کامپیوتر خودرو برای ترمز دستی نیز خوانده می‌شوند.

توجه وانجام این تعمیرات چه اهمیتی دارد؟

درست است که ترمزدستی به طور مستقیم در ایمنی رانندگی تاثیر ندارد، ولی یک قطعه مهم در خودرو محسوب می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم روشن ماندن چراغ ترمز فقط برای نشان دادن فعال بودن ترمز دستی نیست و می‌تواند هشداری برای پایین بودن سطح روغن ترمز نیز باشد. بنابراین بهتر است که این موضوع را جدی بگیرید و با هزینه‌ای نسبتا کم، از مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

#رنو#ترمز دستی#ترمز دستی رنو#خرابی ترمز دستی#روشن ماندن چراغ ترمز دستی#خرابی ترمز دستی رنو#روشن ماندن چراغ ترمز دستی رنو

تندر90

تندر90

شما اینجا هستید: