رنوپخش در این مطلب قصد دارد در مورد دلیل روغن زدن شمع موتور شما عزیزان را راهنمایی کند؛ با ما همراه باشید.

شمع خودرو، از جمله قطعات اصلی، مهم و کاربردی در دسته لوازم یدکی خودرو است. این قطعه با عملکرد خود منجر به سوخت و ساز اتومبیل می‌شود. درصورت آسیب به شمع خودرو یا فرسودگی آن، آسیب‌های بسیاری به خودرو وارد خواهد شد.

از همین جهت، این قطعه هنگام خرابی علائمی از خود نشان می‌دهد. عدم سوخت درست بنزین از جمله علائم خرابی شمع موتور یا خودرو است. شمع خودرو از جمله قطعات مصرفی بوده که بنا به تشخیص هر چند کیلومتر باید مورد تعویض قرار بگیرد.

در ادامه، مشخصات بیشتری از دلیل روغن زدن شمع موتور و اطلاعات مربوط به آن را بررسی خواهیم کرد.

 

روغن زدن شمع خودرو

شمع خودرو درصورت فرسودگی، آسیب‌های بسیاری به خودرو وارد می‌کند. در همین هنگام بنزین به خوبی نسوخته یا خودرو قدرت اولیه خود را از دست می‌دهد. از جمله دلایل بروز این موارد، روغن زدن شمع خودرو است.

چرب‌ شدن شمع خودرو موجب آسیب یا خرابی آن می‌شود. شمع موتور به دلایل متفاوتی دچار آسیب شده که هریک بر کیفیت و عملکرد خودرو تاثیرگذار هستند. اما خیسی یا چرب شدن آن از جمله موارد مهم در این زمینه است.

شمع موتور هنگام خرابی با بروز علائمی راننده را از ایجاد مشکل آگاه می‌سازد. از جمله نشانه‌های خرابی و روغن کاری شمع موتور شامل موارد زیر می‌شود.

بیشتر بخوانید: نشانه های تعویض شمع موتور خودرو

 

نشانه‌های خرابی و ایجاد مشکل در شمع خودرو

همانطورکه اشاره شد، شمع خودرو درصورت خرابی علائمی از خود نشان می‌دهد. این علائم هشداری جدی جهت بررسی و تعویض شمع خودرو هستند. مشاهده این علائم به معنای نیاز شمع به تعویض و بررسی آن خواهد بود.

از جمله این نشانه‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  1. صدای ضربه
  2. رسوب در شمع
  3. دوده و سیاهی شمع
  4. گچه زدن
  5. خوردگی الکترود و شمع خودرو
  6. آغشتگی سر شمع به بنزین
  7. دفرمگی الکترود و پلاتین
  8. خراب شدن وایر شمع

 

علت روغن زدن سر شمع ماشین چیست؟

در بررسی روغن کاری شمع موتور به دلایل روغن زدن آن نیز می‌پردازیم. سرشمع و چینی از لایه‌های چربی برخوردار بوده که محفظه احتراق را روغنی می‌کند.

اما از دیگر دلایل روغن زدن سر شمع ماشین شامل موارد زیر می‌شود:

  1. بروز مشکل در واشر سرسیلندر

  2. نشتی از خارج موتور

  3. آسیب یا فرسودگی گاید به همراه لاستیک‌های ساق سوپاپ

  4. خرابی رینگ‌های موتور

  5. آسیب‌دیدگی پیستون


بروز مشکل در واشر سرسیلندر

از جمله دلایل روغن کاری شمع موتور خرابی واشر سرسیلندر است. درصورت نفوذ روغن به درون اتاقک احتراق، امکان آسیب به واشر سرسیلندر وجود دارد. درصورت بروز این علائم، باید سریعا نسبت به تعویض واشر سرسیلندر اقدام کنید.

 

نشتی از خارج موتور

هنگام راهیابی روغن از اطراف شمع به قسمت روی سرسیلندر، چربی در اطراف پیچ می‌نشیند. مشکل واشر یا اورینگ نیز موجب تجمع روغن و چربی شمع خودرو می‌گردد.

 

خرابی گاید یا لاستیک‌های ساق سوپاپ

گایدها، سوپاپ‌های ورودی و خروجی را در وضعیت مطلوبی قرار می‌دهند. از همین جهت، لاستیک‌ها اجازه نفوذ روغن به درون اتاق احتراق خودرو را نخواهد داد. درصورت آسیب‌دیدگی گایدها روغن به سر شمع‌های موتور می‌رسد.

بنابراین، روغن کاری شمع موتور به دلیل خرابی یا فرسودگی گاید‌ها صورت می‌گیرد.

 

خرابی رینگ‌های موتور

رینگ‌ موتور در اطراف پیستون اتومبیل قرار دارد. این رینگ‌ها از نفوذ روغن به درون محفظه احتراق جلوگیری می‌کنند. با بروز آسیب و مشکل در رینگ‌ها، روغن به درون محفظه احتراق می‌رسد.

 

آسیب‌دیدگی پیستون

آسیب‌دیدگی پیستون نیز از دیگر دلایل روغن زدن شمع موتور است. البته این مورد چندان معمول نبوده و اما آسیب آن روغن زدن شمع موتور را به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: علت سیاه شدن شمع خودرو در خودروهای رنو

 

پاک کردن روغن سر شمع خودرو از دیواره

درصورت مشاهده چربی در محل نصب شمع، ابتدا باید علت روغن کاری شمع موتور را بررسی کنید. نکته مهم در این زمینه، عدم نیاز به باز کردن موتور جهت پاکسازی شمع خواهد بود.

درصورت نگرانی در مورد روغن‌های اضافی سر شمع، با یک دستمال فاقد پرز آن را پاکسازی کنید. در هر زمان، درصورت مواجه با روغنی شدن سر شمع موتور، رانندگی با مشکل مواجه می‌شود.

با راهیابی روغن به درون محفظه، احتمال آسیب‌دیدگی سایر قطعات و افزایش آلایندگی بالا خواهد بود. از همین جهت، پاک سازی روغن سر شمع خودرو از دیواره باید صورت بگیرد.

 پس از بررسی علائم مربوط به روغن کاری شمع موتور باید نسبت به تعویض این قطعه اقدام کنید. درصورت عدم تجربه لازم در این زمینه، حتما از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

این افراد تخصص لازم در این زمینه را داشته و علت اصلی روغن زدن را تشخیص خواهند داد.

فروشگاه رنوپخش عرضه کننده انواع قطعات یدکی خودرو بوده و کیفیت محصولات خود را تضمین می‌کند.

بیشتر بخوانید: تفاوت شمع موتور اصلی و تقلبی

 

نتیجه‌گیری نهایی

از جمله نشانه‌های آسیب یا فرسودگی شمع موتور، روغن زدن آن است. با بررسی و آگاهی از تمام این علائم، تشخیص روغن کاری شمع موتور آسان‌تر خواهد بود.

پاکسازی روغن از دیواره‌های سر شمع نیز آسان بوده اما مراجعه به افراد متخصص در این زمینه بهتر خواهد بود. جهت تعویض شمع موتور به سایت رنو پخش مراجعه کرده و همین حالا اقدام به ثبت سفارش کنید.

رنوپخش اصالت محصولات خود را تضمین کرده و خیال مشتریان را از این بابت آسوده می‌کند. برای خرید محصولات زیر به لینک آن مراجعه فرمایید.

رنوپخش امیدوار است با خواندن این مطلب اطلاعات مورد نیاز در مورد دلیل روغن زدن شمع موتور را به دست آورده باشید.

 

از طریق شماره تلفن های زیر می توانید با ما در ارتباط باشید.

021-33950976

021-33969813

برای ورود به تلگرام رنوپخش اینجا را لمس کنید.

برای ورود به اینستاگرام رنوپخش اینجا را لمس کنید.

شما اینجا هستید: