درباره اینکه چگونه یک ضدیخ در رادیاتور خودروها موثر است و باعث میشود که خودروی شما جوش نیاورد در گذشته صحبت کردیم اما در این مطلب می خواهیم تا درباره

اینکه چرا در خودرو از فن استفاده شود و اصلا اصول وجود یک فن در قسمت جلوی خودرو چیست ؟فن هم مانند خیلی از قطعات جانبی و اصلی  دیگر ماشین است.

برای اینکه بدانید این قطعه چه وظایفی دارد با ما باشید ….

 

وظیفه فن در خودروهای رنو چیست؟

 

همانطورکه مستحضر هستید یک خودرو در اثر گردش دما و بالا و پایین رفتن اب و همچنین فصول گرما و یا سرما و اصطحلاک یک ماشین امکان بالا رفتن

دمای داخل خودرو و موتور آن و جوش اوردن ماشین زیاد است…

 

برای همین دلیل که از عوامل مهم ترکیدگی خودرو است یک فن در قسمت جلوی ماشین که موتور ماشین  هم قرار دارد طراحی کرده اند تا در صورت گرمای بالا و یا جوش آوردن خودرو

ببتواند فضا را بهتر و هوای داخل آن را خنک کند ..همانطور که میدانید و گفتیم در اثر بالا رفتن دمای داخل خودرو امکان هرگونه اتفاقی برای خودرو وجود دارد.

اگر یک واترپمپ که وظیفه آن چرخاندن آب به دور موتور را دارد وجود نداشت …

 

این چرخش موتور وطیفه یک پروانه است که در پایین پروانه و یا تسمه را تعریف میکنم و کاربرد آن را به اختصار خواهیم گفت…

 

پروانه و یا تسمه خودرو چیست ؟

تسمه پروانه، یک تسمه لاستیکی تقویت شده است که چرخش موتور را به سایر اجزاء مانند واتر پمپ، دینام، کمپرسور تهویه مطبوع و پمپ فرمان هیدرولیک منتقل کرده

و باعث حرکت آنها میشود. ماشین شما ممکن است تسمه های جداگانه ای برای یک و یا چند جزء داشته باشد و یا ازچندین پولی و یا از تسمه های مارپیچ استفاده کند.

تسمه ها قطعات نسبتاً ارزانی هستند که بهتر است در زمان خرابی، آسیب و یا فرسودگی، قبل از اینکه پاره شوند و از کار بیفتند، تعویض گردند.

چرا که آنها بطور خاص باعث حرکت اجزاء زیادی میشوند و وقتی پاره شوند، ماشین کاملاً از کار می افتد.

 

وظیفه فن در خودروهای رنو چیست؟

 

وظایف تسمه پروانه خودرو :

چند وقت یکبار باید تسمه پروانه را تعویض کرد؟

تسمه باید در وسایل نقلیه ای که بیش از چند سال عمر دارند، حداقل سالی یکبار از بابت خرابی، بازدید شود و اگر نیاز بود تعویض گردد.

اکثر خودرو سازان جهت بازدید تسمه در برنامه بازدیدهای دوره ای اینکار را انجام میدهند. اما زمان مشخصی برای تعویض آن مشخص نشده است.

گرچه که این تسمه ها چندین سال عمر میکنند ولی ممکن است ترک بخورند و یا پوسیده شوند و حتی ممکن است پوسیدگی

در سمتی از تسمه ایجاد شود که قابل رؤیت نباشد و از دید پنهان است.

 

چرا باید تسمه را تعویض کرد؟

اگر تسمه پاره شود، بدلیل از کار افتادن دینام، باطری شارژ نمیشود. سیستم تهویه هوای مطبوع از کار افتاده و هوای خنک بیرون نمیدهد.

همچنین فرمان هیدرولیک نیز از کار می افتد. علاوه بر این، بدلیل عدم کارکرد واتر پمپ، موتور بیش از حد گرم میشود….

 

 برگردیم به همان مبحث فن چیست ؟

همانطور که گفتیم وظیفه ایجاد یک دمای خوب در موتور ماشین است که از جوش آوردن آن جلوگیری نماید ….همچنین قابل ذکر است که گرمای موتور نیز

به آب داده شده و آب گرم باید در نقطه گرمایش گرفته شود تا بتواند موتور خودرو را خنک کند.

آب پس از چرخیدن به دور موتور وارد رادیاتور شده و آنجا خنک می‌شود اما آب در رادیاتور در طی دو فرایند خنک می‌شود.

 

۱- عبور از یک مسیر طولانی با سطح مقطع کم

۲- برخورد هوای محیط با آب در تمام مدت عبور از رادیاتور.

 

در خودروهای نسل گذشته نیرو این پروانه از موتور خودرو گرفته می‌شد و همیشه در حال چرخش بود.

به این صورت که پروانه توسط یک پولی و تسمه از میل‌لنگ نیرو گرفته و با دور موتور، دور پروانه نیز تغییر می‌کرد اما این روش مشکلاتی  را به دنبال دارد.

مهم‌ترین آنها گرفتن نیرو از میل‌لنگ است . عیب دیگر آن استهلاک بالای این روش است.

چون این سیستم مکانیکی است، می‌تواند در بسیاری از مواقع، مثلا در شرایط آب و هوای نامطلوب دچار هرزگردی و تلف‌کردن نیرو شود و  از کار بیافتد.

همچنین به علت کار دائم پروانه، سروصدای زیادی تولید می‌کرد که باعث عدم بی‌صدایی خودرو می‌شد.

پس از مدتی کمپانی‌های خودروسازی به این نتیجه رسیدند که این سیستم مقرون به صرفه نیست و سیستم الکتریکی را جایگزین آن کردند.

در سیستم الکتریکی نیروی لازم جهت چرخش پروانه از باتری گرفته می‌شود.

این سیستم به این صورت است که نیروی  یک موتور الکتریکی به پروانه منتقل و نیروی برق باتری به موتور وصل می‌شود.

موتور سر پروانه را به چرخش درمی‌آورد، اما این سیستم برخلاف نوع قبلی همیشه کار نمی‌کند و فقط زمانی که دمای آب بالا می‌رود روشن می‌شود و شروع به چرخش می‌کند.

وظیفه فن در خودروهای رنو چیست؟

 

در خودروهای کاربراتوری که از  یک فشنگی  استفاده شده و با گرمای آب در رابطه مستقیم است وقتی گرمای آب بالا برود، فشنگی عمل می‌کند و باعث وصل‌شدن جریان برق

به موتور الکتریکی یا همان فن می‌شود.

اما در خودروهای انژکتوری کار فشنگی را سنسور دمای آب انجام می‌دهد. این حسگر به ECU دمای بالای آب را منتقل می‌کند. ECU نیز دستور روشن‌شدن فن را می‌دهد.

در خودروهای کاربراتوری اگر فشنگی خراب شود یا جریان برق در بین راه قطع شود، فن به طور دائم کار می‌کند تا موقعی که عیب برطرف شود.

 دیدید که وجود فن در داخل یک ماشین  از مهم ترین قطعات است و یا شاید بدون فن سوار شدن و حرکت کردن بسیار خطرناک و کشنده است و لذا پیشنهاد

ما بریا شما خواننده عزیز برای راهنمایی و خرید آن گروه رنوپخش است که در هرجایی از کشور عزیزمان که باشید کافیست تا با یک تماس بگیرید ….

 

 

ساندرو

ساندرو

شما اینجا هستید: