رنوپخش در این مطلب قصد دارد به جواب سوال دسته موتور چیست و چه کاربردهایی دارد بپردازد.
موتورهای احتراقی مورد استفاده در خودروهای امروزی به دلیل نوع عملکرد خود تکانهای شدیدی دارند. انفجارهای مداوم و سنگین ارتعاشات سنگین برای موتور ایجاد میکنند.
این ارتعاشات به کابین انتقال یافته و رانندگی خستهکننده و آزاردهنده خواهد بود. خودروسازان با هدف تامین آسایش راننده و سرنشینان، راهکاری در این زمینه ابداع کردند.
با بهرهگیری از این وسیله ارتعاشات مهار شده و به داخل کابین منتقل نمیشود. این قطعه معروف به دسته موتور بوده که مزایای بسیاری برای خودرو به ارمغان میآورد.
دسته موتور امروزه در تمام خودروها نصب شده و از خصوصیات بسیاری برخوردار است. در ادامه، کاربرد دسته موتور در انواع خودرو را بررسی خواهیم کرد.
دسته موتور وسیلهای به منظور مهار تکانهای و ضربات شدید موتور است. در واقع، دسته موتور وظیفه تحمل وزن موتور اتومبیل را برعهده دارد.
این قطعه تکیهگاهی برای موتور بوده و موتور با تعادل بیشتری به فعالیت خود میپردازد. تمام اجزای موتور به اجزای پازل تشبیه شده که مجموع فعالیت آنها منجر به بهبود حرکت خودرو میشوند.
تکههای پازل به منظور عملکرد بدون استرس و پایداری در جای خود، نیازمند استحکام هستند. هر قطعه با قطعات دیگر توسط بست مخصوص به بدنه یا قطعات محکم چفت میشود.
موتور اتومبیل نیز توسط قطعهای به نام دسته موتور به بدنه محکم میگردد. کاربرد دسته موتور تکیهگاه اصلی و مهم در اجزای اتومبیل است.
نخستین وظیفه این قطعه، تحمل وزن خودرو است. ارتعاشات ناشی از احتراق سوخت و گاز در موتور توسط دسته موتور جذب میشود.
این قطعه از حرکت بیش از اندازه موتور جلوگیری کرده و از حرکت شدید هنگام ترمزگیری یا شتاب جلوگیری میکند. کنترل تکانهای جانبی موتور اتومبیل هنگام عبور از دستانداز از دیگر وظایف دسته موتور است.
دسته موتور های مورد استفاده برای خودروها در دو مدل لاستیکی و هیدرولیکی است. هریک از این دسته موتورها از لحاظ خاصیت تفاوتهایی با یکدیگر دارند.
آشنایی با انواع این قطعه در شناسایی کاربرد دسته موتور موثر خواهد بود. انواع دسته موتور در خودروهای مختلف شامل موارد زیر میشود.
دسته موتور های لاستیکی مکانیزم سادهای داشته و از قیمت پایینتری برخوردار هستند. این قطعه ابعاد متفاتی داشته و نیازمند نگهداری نیستند.
دسته موتور لاستیکی ساخته شده از جنس پلاستیک بوده و ارتعاش و ضربات ناگهانی را جذب میکند. قسمت لاستیکی این مدل دسته موتور میان دو صفحه فلزی از جنس چدن یا آهن قرار میگیرد.
دسته موتور های هیدرولیکی عملکرد پیچیدهتری داشته و تشکیلشده از یک فنر، قطعه پلاستیکی و یک سیال هستند. از همین جهت، این قطعه معروف به هیدرولیکی بوده و قیمت بالاتری نیز دارد.
کاربرد دسته موتور هیدرولیکی از لحاظ تعداد و محل بهکارگیری آنها در خودروهای مختلف متفاوت است. دسته موتورهای هیدرولیکی در صورت خرابی هزینه بیشتری خواهند داشت.
همانطور که اشاره شد، این قطعه دارای مدت زمان مشخص در استفاده است. پس از اتمام این مدت زمان باید نسبت به تعویض دسته موتورهای خودرو اقدام کنید.
اما برخی از دسته موتورها زودتر از موعد ایراد پیدا کرده و درصورت خرابی علائمی از خود نشان میدهند. از جمله علائم مربوط به خرابی دسته موتور شامل موارد زیر میشود:
تولید هر نوع سروصدای اضافی از موتور علامتی به منزله خرابی دسته موتور است. هنگام رانندگی باید به هرگونه صدای عجیبوغریب مانند ضربه زدن شک کنید.
در بررسی کاربرد دسته موتور توجه به این مورد اهمیت بالایی دارد. هر صدایی مستقیما با موتور درارتباط نبوده اما قطعا نشاندهنده مشکل خواهد بود.
پایه موتور به منظور حفظ ایمنی در جای خود طراحی شده است. از جمله علائم خرابی دسته موتور لرزش این قطعه نیز خواهد بود. در این زمینه لرزش کاملا احساس شده و نشانی از خرابی دسته موتور است.
زیرا دسته موتور وظیفه مهار لرزشهای ناشی از موتور را برعهده دارد.
از جمله نقشهای مهم دسته موتور قرار دادن موتور به طور صحیح در یک راستا است. این کار جهت اطمینان از تساوی ارتفاع آن در هر طرف صورت میگیرد.
مشاهده افتادن موتور با یک سمت قطعا بیانگر خرابی کاربرد دسته موتور خواهد بود. با بررسی مداوم موتور از طریق زیر کاپوت از عدم کج شدن موتور اطمینان حاصل کنید.
دسته موتور خراب به تسمههای فن یا شیلنگ رادیاتور آسیب میرساند. این حالت اغلب در سرعتهای بالا رخ داده اما باید هرازگاهی تسمهها را از لحاظ آسیب بررسی کنید.
این به معنای یک علامت نبوده و یک نتیجه است. درصورت جدایی کامل دسته موتور از موتور پشتیبان آن کاملا از بین میرود.
این امر پرش موتور از یک سمت به سمت دیگر و تغییر مکان آن را به دنبال دارد. این کار به وضوح به سلامت موتور اتومبیل آسیب میرساند.
در بررسی کاربرد دسته موتور باید به این نکته توجه داشته باشید. عدم کارکردن درست با خودرو نیز تکان و پرشهای شدیدی ایجاد میکند.
به این ترتیب، اجزای آن از بین رفته و خطر ایمنی برای راننده و سرنشینان ایجاد خواهد کرد.
درصورت خرابی دسته موتور خودرو و عدم تعویض به موقع آن، تمام قطعات خودرو دچار آسیب میشوند. جابهجایی موتور زیر کاپوت به سایر اجزای اتومبیل نیز آسیب میرساند.
این امر ایجاد سایش و خراشهای نامعقول گیربکس و موتور را نیز به دنبال دارد. نخستین کار هنگام مشاهده این عامل مراجعه به نزدیکترین تعمیرگاه است.
بهترین راه به منظور پیشگیری از آسیبدیدگی کاربرد دسته موتور بررسی مداوم آن است. هنگام مراجعه جهت تعویض روغن موتور سلامت دسته موتورها را نیز بررسی کنید.
اما به طور کلی، این قطعه معمولا دوام مناسبی داشته و طول عمر استاندارد آن بین 5 تا 10 سال است. اما رانندگی ایمن به حفظ سلامت دسته موتور ها کمک فراوانی میکند.
دسته موتور از جمله اجزای مهم در سیستم موتور خودرو است. این قطعه به حفظ تعادل موتور و مهار ارتعاش ناشی از آن کمک میکند. دسته موتور در صورت خرابی علائمی از خود نشان میدهد.
با مشاهده این علائم باید سریعا به تعمیرگاه مراجعه کرده و نسبت به تعویض آن اقدام کنید. تعویض دسته موتور در صورت مشاهده خرابی امری ضروری است.
جهت خرید دسته موتور به سایت رنوپخش مراجعه کنید.
رنوپخش امیدوار است با خواندن این مطلب به جواب سوال دسته موتور چیست و چه کاربردهایی دارد رسیده باشید.
برای خرید دسته موتور بالا راست رنو کپچر و دسته موتور پایین تالیسمان اورجینال و دسته موتور بالا راست تندر90 به لینک آن مراجعه فرمایید.
برای ورود به تلگرام رنوپخش اینجا را لمس کنید.
برای ورود به اینستاگرام رنوپخش اینجا را لمس کنید.