رنوپخش امیدوار است با خواندن این مطلب اطلاعات مورد نیاز در مورد دیسک چرخ چیست را به دست آورید؛ با ما همراه باشید.

ترمز از جمله سیستم‌های مهم در خودرو بوده که توجه به آن از اهمیت بالایی برخوردار است. تمام خودروها نیازمند یک سیستم بازدارنده بوده که ترمز این عملیات را انجام می‌دهد.

سیستم ترمز اجزای متفاوتی داشته که تمام آن‌ها منجر به ایست خودرو می‌شوند. ترمز دیسکی و کاسه‌ای از جمله انواع اصلی دیسک چرخ هستند. امروزه استفاده از ترمزهای دیسکی رایج‌تر از سایر انواع ترمز‌های دیسکی است.

این سیستم در ترمزهای ABS و EBD قابل اجرا بوده که آن را از مزایایی بهره‌مند می‌سازد. در ادامه این مقاله به بررسی دیسک چرخ چیست و انواع آن می‌پردازیم.

 

دیسک ترمز چیست؟

دیسک ترمز یا دیسک چرخ قطعه‌ای دایره‌ای شکل بوده که عامل اصلی در توقف خودرو است. این قطعه نقش مهمی در سیستم ترمز داشته که همراه با چرخ‌های خودرو می‌چرخد.

وابستگی این دو قطعه به ترتیب موجب توقف چرخ‌ها و در نهایت ایست کامل خودرو می‌شود. دیسک سوار بر بلبرینگ چرخ‌ها بوده جزئی از قطعات متحرک در چرخ است.

دیسک ترمز دارای ماشین کاری در دو سمت خود بوده که توسط دو پیچ و یک مهره روی بلبرینگ نصب می‌شود. لنت کاهش سرعت دیسک و اصطکاک میان آن‌ها را به دنبال دارد. در بررسی دیسک چرخ چیست به این نکته توجه داشته باشید.

با فشردن پدال ترمز توسط راننده لنت با دیسک درگیر شده و منجر به کاهش سرعت دیسک می‌شود. جنس دیسک ترمز از چدن یا سرامیک بوده که دلیل آن قرارگیری در معرض اصطکاک بالا و حرارت است.

بیشتر بخوانید: علائم و خرابی دیسک ترمز

 

انواع دیسک ترمز

دیسک ترمزها در انواع مختلفی تولید شده که از نظر کارایی به دو دسته تقسیم می‌شوند. هریک از این دیسک‌ها وظایفی برعهده داشته که عملیات مخصوصی را انجام می‌دهند. از جمله انواع دیسک ترمز همراه با کارایی‌های آن‌ها شامل موارد زیر است:

 

1- دیسک ترمز معمولی

این مدل به شکلی ساده طراحی شده که سطح بیرون آن صاف و صیقلی است. در پاسخ به سوال دیسک چرخ چیست باید به نکته توجه داشته باشید. آلیاژهای دیسک ترمز معمولی از آهن بوده و ضریب حرارتی پایینی دارد.

خودروهایی با این مدل دیسک ترمز قابلیت ترمزگیری مناسبی نداشته و عملکرد خوبی از خود نشان نمی‌دهند. این مدل از دیسک ترمزها در رانندگی شهری و به خصوص در خودروهای فاقد سیستم ترمز به خوبی داغ می‌شوند.

درواقع، دیسک ترمز معمولی صفحه آهنی توپری بوده که که از مدیریت حرارتی بسیار ضعیف برخوردار است. از همین جهت، خرید این مدل دیسک برای خودروها توصیه نخواهد شد.

 

2- ترمز دیسکی خنک شونده

دیسک ترمز خنک‌شونده امروزه بیش از سایر مدل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به سوال دیسک چرخ چیست این نمونه طرفداران بسیاری دارد. وجه مشترک این دیسک‌ها نوع طراحی آن‌ها بوده که هنگام ترمزگیری گرمای حاصل را دفع می‌کند.

دفع گرما با کمک مکانیزمی جهت حرکت هوا در اطراف آن صورت می‌گیرد. در طراحی این دیسک ترمز دو وجه صفحه را از یکدیگر جدا کرده و تبدیل به صفحه‌ای توخالی می‌کنند. این کار امکان تعبیه کانال‌های خنک‌کننده درون آن را فراهم خواهد کرد.

به علاوه، خنکی خود به خود دیسک، کاهش حرارت کالیبر را به دنبال خواهد داشت. با انجام این کار سیستم ترمز عملکرد بهتری داشته و احتمال ترک خوردگی دیسک کاهش می‌یابد. با توجه به سوال دیسک چرخ چیست به این مزیت توجه کنید.

این عامل نیاز خودرو به منظور توقف و فرصت‌دهی به دیسک جهت خنک شدن را از بین می‌برد. امروزه مکانیزم خروج هوا از دیسک‌ها پیشرفت بالایی داشته که تنوع بالا در طراحی را به دنبال داشته است.

از همین جهت دیسک ترمز خنک شونده در انواع مختلف تولید شده که شامل موارد زیر می‌شود.

  • دیسک ترمز سوراخ دار

  • دیسک ترمز شیاردار

  • دیسک ترمز مختلط

  • دیسک ترمز موج دار


نشانه‌های خرابی دیسک چرخ

دیسک چرخ از جمله قطعات خودرو با طول عمر مشخص است. بنابراین، در همین مدت زمان امکان خرابی آن وجود داشته و در بررسی دیسک چرخ چیست باید به آن توجه کنید. اما این قطعه درصورت خرابی علائمی از خود نشان داده که شامل موارد زیر می‌شود:

  • احساس صدا یا لرزش غیرطبیعی هنگام ترمزگیری

  • تغییر رنگ سطح دیسک ترمز

  • طی مسافت بالای خودرو هنگام ترمزگیری همراه با لرزش

  • ایجاد شیارهای کوچک برروی دیسک

  • لرزش پدال و فرمان هنگام ترمزگیری و ایجاد صدای سوت

  • عدم فرآیند ترمزگیری مناسب و خورده شدن سریع لنت‌ها

  • داغی بیش از حد دیسک ترمز

  • بهره‌گیری از لنت ترمز فاقد کیفیت

  • عدم تعویض به موقع لنت ترمز

با مشاهده این موارد باید فورا نسبت به تعویض دیسک ترمز های خودرو اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: زمان تعویض دیسک ترمز

 

نتیجه‌گیری نهایی

در بررسی دیسک چرخ چیست به معرفی محصول و انواع آن پرداختیم. هنگام آشنایی با انواع دیسک ترمزها، خرید راحت‌تری خواهید داشت. به علاوه، خودروی شما با بهره‌گیری از دیسک چرخ جدید عملکرد بهتری داشته و ترمزگیری آسانی به دنبال دارد.

دیسک ترمز و انواع قطعات مربوط به سیستم ترمز در فروشگاه رنو پخش به فروش می‌رسد. جهت خرید قطعه های زیر روی آن کلیک کنید.

رنوپخش امیدوار است با خواندن این مطلب اطلاعات مورد نیاز در مورد دیسک چرخ چیست را به دست آورده باشید.

دیسک ترمز چرخ جلو تالیسمان فارو

دیسک ترمز چرخ جلو ساندرو

دیسک چرخ جلو کولیوسNEW

دیسک ترمز چرخ جلو ال 90

 

 

از طریق شماره تلفن های زیر می توانید با ما در ارتباط باشید.

021-33950976

021-33969813

 

برای ورود به تلگرام رنوپخش اینجا را لمس کنید.

برای ورود به اینستاگرام رنوپخش اینجا را لمس کنید.

شما اینجا هستید: