۱,۱۵۱ بازدید
0دیدگاه

رنوپخش در این مطلب قصد دارد شما عزیزان را در مورد علائم و خرابی دیسک ترمز راهنمایی کند.

تمام خودروها، پس از مدتی استفاده با مشکلاتی مواجه خواهند شد. از جمله مشکلات رایج میان خودروها، ایجاد مشکل هنگام ترمزگیری است. ترمز، از جمله سیستم‌های مهم در خودرو بوده که اهمیت بالایی در خودرو دارد.

این سیستم از قطعات مختلفی تشکیل شده که تمام آن‌ها منجر به ایست به موقع خودرو می‌شوند. دیسک ترمز از جمله قطعات مهم در ترمز بوده که هنگام خرابی علائمی از خود نشان می‌دهد. عدم توجه به این علائم، عواقب جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

در ادامه این مقاله به بررسی علائم خرابی دیسک ترمز و معرفی بیشتر این قطعه خواهیم پرداخت.

 

مکانیزم سیستم ترمز

تمام خودروها، باید از یک سیستم ترمز کامل و بدون ایراد برخوردار باشند. در ابتدا، خودروها سیستم ترمز تکمیلی نداشته و اهمیت آن به اندازه خودروهای امروز نبود.

از همین جهت، انواع سیستم‌های ترمز ایجاد شده که هدف آن‌ها ایجاد امنیت بالا است. از جمله سیستم‌های مهم در خودرو ترمز بوده که آن را جز آپشن‌های امنیتی می‌دانند.

 

سیستم ترمز چگونه کار می‌کند؟

سیستم ترمز خودرو به منظور تولید اصطکاک در ناحیه چرخ‌ها و کاهش سرعت اتومبیل فعالیت می‌کند. خرابی دیسک ترمز با عدم توجه به سلامت ترمزها رقم می‌خورد.

این سیستم اصطکاکی میان لنت و دیسک چرخ ایجاد کرده و منجر به شکل‌گیری شتاب منفی می‌شود. امروزه این سیستم علاوه بر کاهش سرعت، نقش مهمی در هندلینگ خودرو نیز دارد.

اهمیت این ویژگی در پیچ و دورهای تند و جلوگیری از لغزش خطرناک به چشم می‌خورد. اغلب سیستم‌های ترمز به کمک روغن عملکرد مناسبی از خود نشان ‌می‌دهند.

بنابراین، سیستم ترمز خودرو با برخورداری از روغن، عملکرد مناسبی از خود نشان خواهد داد.

بیشتر بخوانید: دیسک چرخ چیست و چه گونه کار میکند؟

 

انواع سیستم ترمز

در بررسی علائم خرابی دیسک ترمز باید به انواع سیستم ترمز نیز توجه داشته باشید. به علاوه، این سیستم‌ها به صورت ترکیبی فعالیت کرده و از چند مدل ترمز استفاده خواهد شد. اما در این میان انواع سیستم‌های ترمز شامل موارد زیر می‌گردد.

 

ترمز مکانیکی

ترمز مکانیکی عملکردی قدیمی داشته که در نیروی ترمز آن از طریق قطعات مکانیکی صورت می‌گیرد. عملیات ترمزگیری به چرخ‌ها منتقل شده که امروزه چندان رایج نبوده و در خودروهای قدیمی به چشم می‌خورد. ترمز مکانیکی کارکرد مناسبی نداشته و توصیه نمی‌شود.

 

ترمز هیدرولیکی

از جمله مدل‌های رایج در خودروهای امروزی ترمز هیدرولیکی است. علائم خرابی دیسک ترمز در این خودروها نیز به نوع آن بستگی دارد. روغن موتور از طریق فشردن پدال و خطوط لوله‌های ترمزگیری به پیستون منتقل می‌شود.

 

ترمز الکتریکی

ترمز الکتریکی در خودروهای برقی مورد استفاده قرار گرفته و به سه نوع تقسیم می‌شود. پلاگین، مقاومتی و بازیاب انرژی از جمله انواع ترمزهای الکتریکی هستند. هریک از انواع آن‌ها نیز عملکرد متفاوتی از خود نشان می‌دهند.

 

ترمز مغناطیسی

در ترمز مغناطیسی از قواعد الکترو مغناطیس استفاده می‌شود. این ترمز یک آهنربای همیشگی بوده که وظیفه ایجاد میدان مغناطیسی مورد نیاز را برعهده دارد. علائم خرابی دیسک ترمز در این مدل نیز متفاوت خواهد بود.

اصطکاک و سایش در این مدل وجود نداشته و عمر بالاتری خواهد داشت. عملکرد این مدل به شدت بالا بوده و تکنولوژی جدید است.

بیشتر بخوانید: زمان تعویض دیسک ترمز

 

علائم خرابی دیسک ترمز

دیسک ترمز به مرور زمان خراب شده و دچار تغییراتی می‌شود. از جمله علائم خرابی دیسک چرخ در خودرو شامل موارد زیر است:

  • احساس لرزش و صدای غیرمتعارف هنگام ترمز

  • تغییر رنگ در سطح دیسک ترمز

  • طی مسافت بالا پس از ترمز

  • ایجاد شیار بر روی دیسک‌ها

  • لرزش و ایجاد صدای سوت در فرمان و پدال

  • خوردگی زودهنگام لنت ترمزها و عدم فرآیند ترمزگیری صحیح

  • داغی بیش از اندازه دیسک چرخ از جمله علائم خرابی دیسک ترمز

  • استفاده از لنت‌های بی‌کیفیت یا عدم تعویض به موقع آن‌ها

علت سوت کشیدن ترمز در هنگام ترمزگیری

از جمله دلایل سوت کشیدن ترمز هنگام ترمزگیری، استهلاک لنت‌ های ترمز است. در این زمان قسمت فلزی با لنت‌ و دیسک‌ها برخورد کرده که بدون اعمال نیروی ترمز انجام می‌شود.

میزان کارکرد لنت‌ها در این مواقع بررسی شده که باید آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. از دیگر دلایل سوت کشیدن ترمز بهره‌گیری از لنت‌ های بی‌کیفیت بازار است. لنت‌ های تقلبی بیشترین آسیب را به سیستم ترمز خودرو می‌رسانند.

برخی تولیدکنندگان در ساخت لنت‌ها از مواد ناخالص و ذرات فلزی استفاده می‌کنند.

 

لرزش خودرو در هنگام ترمزگیری

از دیگر علائم خرابی دیسک ترمز، لرزش خودرو هنگام ترمزگیری است. در این مواقع، روتور همراه با دیسک‌های چرخشی فشاری آهسته به کالیپر ترمز وارد می‌کند. با کاهش تدریجی ضخامت لنت‌های ترمز، عملکرد دیسک ترمز کاهش می‌یابد.

از همین جهت، شاهد لرزش پدال هنگام ترمزگیری خواهید بود. آسیب واردشده به دیسک ترمز، توسط دستگاه‌های پیشرفته مانند دستگاه دیسک تراش قابل حل خواهد بود. انحراف در لنت‌های ترمز نیز بخش نازک و ناهمواری در سطح آن ایجاد می‌کند.

این مورد تاثیر خود را هنگام ترمزگیری برروی خودرو می‌گذارد. لرزش خودرو با عنوان تکان خوردن نیز یاد شده که به عنوان تپش نیز نامیده می‌شود.

 

دیسک ترمز ال نود چه مدت دوام می آورد؟

دیسک های ترمز ال نود به طور متوسط ​​باید بیش از 50000 مایل دوام بیاورند، اما تعدادی از عوامل بر طول عمر آنها تأثیر می گذارد. اگر آنها را به خوبی نگهداری کنید و معقولانه رانندگی کنید، ممکن است بتوانید تا 80000 مایل از یک مجموعه را طی کنید!

 

نتیجه‌گیری نهایی

خرابی دیسک ترمز شامل موارد مختلفی شده که هشداری جدی برای خودروی شما محسوب می‌شوند. درصورت عدم توجه به این علائم خسارات جبران‌ناپذیری به وجود خواهد آمد.

از همین جهت، حتما باید دیسک چرخ و لنت‌های ترمز را هرچند وقت یکبار مورد بررسی قرار دهید. جهت سفارش و خرید انواع قطعات یدکی وابسته به خودرو به سایت رنوپخش مراجعه کنید. برای خرید روی محصولات زیر کلیک فرمایید.

دیسک چرخ جلو داستر

دیسک ترمز چرخ جلو تالیسمان فارو

رنوپخش امیدوار است با خواندن این مطلب اطلاعات مورد نیاز در مورد علائم و خرابی دیسک ترمز را به دست آورده باشید.

 

 

از طریق شماره تلفن های زیر می توانید با ما در ارتباط باشید.

021-33950976

021-33969813

برای ورود به تلگرام رنوپخش اینجا را لمس کنید.

برای ورود به اینستاگرام رنوپخش اینجا را لمس کنید.

شما اینجا هستید: