در مقالات پیش درباره بارندگی هوا و انواع نکات ایمنی ای که باید هنگام رانندگی انجام داد صحبت کردیم و گفتیم که یکی از نکته های مهم در هگام

بارندگی داشتن تایر و یا لاستیک های  خوب و سالم برای ماشین است.

اما در این مقاله می خواهیم تا درباره ضدیخ بگوییم  همانطور که میدانید از عواملی که باید در فصول  گرم و سرد الخصوص زمستان برای  جلوگیری کردن از سرد بودن هوا حتما استفاده شود صحبت کنبم……

این ضدیخ ها میتواند برای رادیاتور ماشین شما کاپشنی گرمی باشد تا از یخ زدن و ترکیدگی رادیاتور ماشین همچنین جوش نیاوردن موتور خودرو نگهداری کند…

 

ضد یخ کاپشنی مناسب برای رادیاتور ماشین

 

شما خواننده عزیز میتوانید برای گرفتن پاسخ ها بهتر درباره انواع ضد یخ ها به ما یعنی گروه جوان و با انگیزه رنو پخش مراجعه نمایید تا برای استفاده و یا خریداری کردن و یا انتخاب نوع بهتر آن ها به مشکل بر نخوردید…

 

ضدیخ چیست؟

سیالی است که از ترکیب یک سیال پایه با نام مونو اتیلن گلایکول و مواد افزودنی برای جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی و بهبود کیفیت ضدیخ تشکیل شده.

در واقع وظیفه اصلی ضدیخ در موتور جلوگیری از خوردگی در موتور است و اولویت بعدی جلوگیری از یخ‌زدگی یا جوش آوردن موتور در فصول سرد و گرم سال است

ضد یخ کاپشنی مناسب برای رادیات ماشین

ضد یخ کاپشنی مناسب برای رادیاتور ماشین

 

ضد یخ ها هم به انواع و اقسام مختلفی تقسیم میشوند که :

 

الف ) ضدیخ های با پایه معدنی: که عمده ترین نوع ضدیخ موجود در بازار و پر مصرف ترین آن است و زمان کارکردشان در موتور یک سال است.

 

ب ) ضدیخ های پایه آلی: که به واسطه نوع مواد افزودنی مورد استفاده در آن‌ها دارای طول عمر طولانی‌تری نسبت به ضدیخ های معدنی دارند. این ضدیخ ها زمان کارکردشان در موتور سه سال است.

 

نکته : بسیار مهم این است که ضدیخ را نباید فقط در فصل سرد سال استفاده کرد، بلکه باید در تمام طول سال و آنهم به دلیل اهمیت حفظ موتور از خوردگی مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

از ویژگی های این ضد یخ ها میتوان به موارد ذیل اشاره کرد که داشتن این ویژگی ها برای ضد یخ ها ضروری هستند : 

 

1- ضدیخ باید قادر به پایین آوردن نقطه انجماد آب تا حداقل دمای ممکن در زمستان باشد.

2- از نظر شیمیایی و کارکرد، پایداری کافی داشته باشد.

3- از نقطه جوش بالایی برخوردار باشد و در دمای بالا رسوب نکند.

4- روی لاستیک مصرفی در سیستم تاثیر نامطلوب نداشته باشد.

 

5- حرارت را به خوبی منتقل کرده و هیچ‌گونه اثر نامساعدی روی تبادل حرارتی در سیستم خنک‌کننده نداشته باشد.

6- دارای کمترین اثر سمی باشد.

7- آتشگیر نباشد.

 

8- بوی نامطلوب نداشته باشد.

9- دارای کف جزئی باشد.

10- ضریب انبساط حرارتی پایین داشته باشد.

11- در دما پایین گرانروی کم و قابل‌قبول داشته باشد.

 

12- بیشترین حفاظت را از خوردگی فلزات مورد استفاده در سیستم خنک‌کننده داشته باشد.

13- روی رنگ بدنه خودرو اثر نامطلوب نداشته باشد.

 

ضد یخ کاپشنی مناسب برای رادیات ماشین

ضد یخ کاپشنی مناسب برای رادیاتور ماشین

 

 

راهکارهایی برای تشخیص اینکه یک ضد یخ مناسب است یا خیر؟ 

 

با قرار دادن ضدیخ در فریزر نمی‌توان به مرغوبیت آن پی برد، از این طریق فقط خاصیت ممانعت از انجماد ضدیخ سنجیده می‌شود و وجود مواد افزودنی بازدارنده خوردگی در این روش سنجیده نمی‌شود،

 

همچنین نمی‌توان دریافت که سیال اصلی ضدیخ از نوع گلیکول‌های مرغوب است یا از دی‌متیل‌متانول، که سمی و آتشگیر است.

از آنجایی‌که ضدیخ خالص در 5- تا 18- منجمد می‌شود اگر ضدیخ خالص در فریزر قرار داده شود و در دمایی پایین‌تر از 18- منجمد شود نشان‌دهنده مخلوط شدن آن با آب و نامرغوب بودن آن است.

 

بهترین معیار برای انتخاب ضدیخ خودرو یا موتورهای متحرک توصیه سازنده موتور است.

در غیر اینصورت باید با توجه به دارا بودن علامت استاندارد، ضدیخ مناسب را شناسایی و خریداری کرد

پس از انتخاب و خرید ضدیخ مناسب چنانچه از نوع خالص باشد می‌توان آن را بر اساس جدول اختلاط مشخص شده بر روی

برچسب ظرف (که یکی از الزامات نشانه‌گذاری این فرآورده می‌باشد) با آب دی یونیزه رقیق کرد.

 

 

 

 

ضد یخ کاپشنی مناسب برای رادیات ماشین

ضد یخ کاپشنی مناسب برای رادیاتور ماشین

 

ضد یخ کاپشنی مناسب برای رادیاتور ماشین

 

برخی از مصرف کنندگان تصور می‌کنند با افزودن مقدار ضدیخ می‌توان به نقطه انجماد پایین‌تری رسید این تصور کاملا اشتباه است و غلظت‌های بیشتر از 68 درصد

حجمی ضدیخ در آب توصیه نمی‌شود زیرا در غلظت 68 درصد حجمی (68 در صد ضدیخ و 32 در صد آب) مخلوط پایین‌ترین نقطه انجاد را خواهد داشت (69- درجه سیلسیوس)و اگر

غلظت ضدیخ از این مقدار بیشتر شود نقطه انجماد محلول بالاتر می‌رود و زودتر منجمد می‌شود این پدیده به عنوان نقطه اتکتیک شناخته می‌شود.

 

پیشنهاد رنو پخش برای انتخاب بهتر :

 

مشابه هر ترکیب شیمیایی دیگر، ضدیخ از عناصر و مواد گوناگونی تشکیل یافته است که با گذشت زمان و محدودیت‌های زیست محیطی و قوانین وضع شده در این زمینه،

روزبه‌روز شرایط سخت‌تری برای تولیدکنندگان این ترکیب به وجود می‌آید.

امروزه فرآورده (ضدیخ، ضدجوش) تولیدکنندگان معتبر، عاری از فلزات سنگینی همچون باریم و ترکیبات مضری از قبیل بوراکس می‌باشد که

مصرف‌کنندگان در هنگام خرید بایستی به این نکات به دقت توجه داشته باشند.

می‌توان گفت که نوع خنک‌کننده قابل استفاده براساس نوع نیازمندی سازندگان تجهیزات اصلی (OEMs) تعیین می‌شود.

 

ضدیخ مایعی است سمی و چون منو اتیلن گلیکول به خودی خود بی‌رنگ و بی‌بو است، در طول فرآیند تولید به آن رنگ

مخصوص اضافه می‌شود تا به این ترتیب ضدیخ از مایعات مشابه مانند آب، قابل تشخیص شود.

 

منواتیلن گلیکول به دلیل دارا بودن OH در ساختمان خود به راحتی در آب حل می‌شود و بر اثر مرور زمان دو فازی نمی‌شود.

منو اتیلن گلیکول به شدت خورنده است و در دمای بالا نزدیک سیلندر و حتی در داخل رادیاتور می‌تواند ایجاد خوردگی، سوراخ و پوسیدگی کند، به همین دلیل

از مواد ضـدخوردگی (Anti Oxidant) در آن استفاده می‌کنند تا در مقابل اکسید شدن فلزات مختلف موجود در طول مسیر جریان آب خنک‌کننده، مقاومت ایجاد کند.

 

این مواد به طور کلی به دو دسته آلی و غیرآلی تقسیم می‌شوند. مواد آلی شامل آمین‌ها، آمیدها، بنزوات‌ها، مرکاپتان‌ها، تری آزول‌ها و مواد غیرآلی

شامل بورات‌ها، نیترات‌ها، فسفات‌ها، سیلیکات‌ها و کربنات‌ها می‌باشند.

این مواد بازدارنده مرغوبیت، محصول تولید شده را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

در هنگام ریختن ضد یخ به چند نکته دقت کنید از قبیل: 

 

1- قبل از تعویض و استفاده از محلول جدید ضدیخ، مسیر و مجاری سیستم خنک‌کننده، باید بازرسی و در صورت نیاز سرویس شود.

2- هنگامی که موتور داغ است هرگز درپوش رادیاتور را بر ندارید زیرا سیستم خنک‌کننده تحت فشار است هنگامی که موتور سرد شد درپوش را با احتیاط

به اندازه یک دور بازکنید چنانچه در این هنگام مایع خنک‌کننده سرریز شد بلافاصله درپوش را محکم کرده و پس از اینکه سیستم خنک‌کننده سردتر شد آنرا بازکنید.

 

3- قبل از استفاده از ضدیخ خالص به نسبت مساوی با آب دی یونیزه (آب با سختی پایین) مخلوط کرده و سپس اضافه کنید.

4- بهترین نسبت اختلاط یک به یک است.

 

5- وضعیت و مایع سطح مایع خنک‌کننده کنترل شود.

6- آزمون فشار برای شناسایی نشت انجام گیرد(هنگامه که موتور سرد است انجام شود)

 

7- درپوش فشار و دهانه پرکننده رادیاتور بررسی شود.

8- در صورتی‌که هنگام کار، موتور خیلی سرد و یا گرم می‌شود ترموستات بررسی و در صورت لزوم با ترموستات پیشنهاد شده توسط تولیدکننده تعویض شود.

 

9- استفاده از محلول ضدیخ مناسب و نصب ترموستات مناسب و سالم درتمام طول سال ضروری است.

 

ضد یخ کاپشنی مناسب برای رادیات ماشین

ضد یخ کاپشنی مناسب برای رادیاتور ماشین

 

همه چیز درباره ضد یخ ها :

 

– رنگ ضد یخ ربطی به کیفیت آن ندارد.

– همرنگ بودن ضدیخ‌ها دلیلی بر یکسان بودن کیفیت آنها نیست و نباید به هم اضافه شوند

– در مورد رقیق‌سازی باید به اطلاعات روی ظرف ضدیخ عمل نمود.

– آب مصرفی در ضدیخ باید دارای سختی بسیار پایینی (دی یونیزه) باشد.

– ضدیخ‌ها معمولا کف تولید نمی‌کنند

– سطح سیال باید کنترل شود.

 

 

از اینکه رنو پخش را تا اینجا همراهی کرده اید صمیمانه متشکریم امیدواریم تا توانسته باشیم با مطالب و مقالات بیشتر جهت راهنمایی شما مشتریان عزیز به نحو احسنت

انجام وظیفه کرده باشیم….

رنوپخش

 

ما را دنبال کنید …

 

شما اینجا هستید: